El projecte de millora integral dels 16 quilòmetres de la C-59 entre el nord de Sant Feliu de Codines i Moià encara la recta final de les obres, que comportaran una inversió de 8,2 milions. Actualment, s’està treballant en la construcció del tercer carril a la zona del Maset, en terme de Sant Feliu, que és una de les millores que es van incorporar al projecte inicial a partir de les peticions del territori canalitzades a través dels ajuntaments, els consells comarcals i la plataforma C-59 Segura, que es va constituir quan hi havia sobre la taula el primer pla de millora que preveia una inversió inferior a la que s’ha acabat executant. També està en marxa la construcció de la nova intersecció que millorarà l’accessibilitat al polígon El Prat, de Moià, i la millora d’un revolt a l’altura del quilòmetre 24,2 que permetrà millorar la visibilitat.
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica fixa per aquesta primavera l’acabament de les obres, han explicat a EL 9 NOU fonts del govern català. Durant el mes de març, es començarà a ampliar una estructura situada al pas de la carretera en terme de Castellterçol, a l’entorn del quilòmetre 30. Per poder executar-la, caldrà tancar el trànsit en aquest tram. Els treballs es faran en horari nocturn per reduir l’afectació als conductors i als serveis de transport públic. Està previst que s’estableixin itineraris alternatius.
A banda de la construcció d’un tercer carril a la zona del Maset per facilitar els avançaments en direcció Moià, el Departament de Territori va incloure a la proposta inicial altres millores sorgides des del territori: la instal·lació de marquesines a cinc parades d’autobús a Castellterçol o les mesures per protegir l’espècie Salvia valentina. Durant tot el procés de l’obra, que va començar el maig de 2023, s’ha activat un comitè de seguiment amb els quatre ajuntaments afectats pel projecte (Sant Feliu, Sant Quirze Safaja, Castellterçol i Moià), els dos consells comarcals, la plataforma C-59 Segura i grups ecologistes.
La millora d’aquest tram de 16 quilòmetres inclou la renovació total del ferm; la construcció de cunetes trepitjables allà on tècnicament és possible per guanyar amplada a la carretera i afavorir la seguretat viària i la comoditat de la conducció; la millora de les interseccions amb els polígons industrials El Vapor, a Castellterçol (s’hi ha fet una rotonda) i El Prat, de Moià, actualment en obres; el condicionament de drenatges transversal sota la calçada com a passos de fauna amb la instal·lació de tanques cinegètiques per conduir els senglars i altres animals cap als passos habilitats i evitar que travessin la carretera; la construcció d’apartadors per als autobusos a 16 parades de tot el recorregut, i millores en la senyalització, l’abalisament i les barreres de seguretat.

Des del Consell Comarcal del Moianès, s’han traslladat al Departament de Territori algunes mancances de l’actuació que s’han recollit des dels ajuntaments i usuaris de la carretera. Va ser en una trobada amb el secretari general de la conselleria, Jordi Terrades, que es va fer el 12 de febrer. Segons detalla Laia Bonells, presidenta del Consell Comarcal, se’ls va posar de manifest la diferència entre els trams on s’han fet cunetes trepitjables i els que no se n’hi han fet. Això, sosté, genera inseguretat entre els conductors. “Hi ha trams millorats on ara et relaxes i, llavors, et trobes un tram estret”, comenta Bonells.
En aquest sentit, des de Territori apunten que s’ha impulsat un projecte per tirar endavant diverses mesures d’integració de la C-59 a l’entorn un cop enllestida l’obra de condicionament que està en execució. Es preveu una inversió complementària de 2 milions d’euros més. A banda, està en redacció el projecte de millora del tram entre Moià i l’eix transversal (C-25). Són 15 quilòmetres on la Generalitat preveu invertir uns 6,7 milions més.