QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Trànsit farà controls amb radar des de l’helicòpter a l’AP-7, C-17, C-35 i C-59

Trànsit ja ha començat a alertar els conductors dels controls de velocitat amb helicòpter als panells informatius instal·lats a vies com la C-17

El Servei Català de Trànsit farà controls de velocitat amb radar des de l’helicòpter que fa vigilància a la xarxa viària de Catalunya. Al Vallès Oriental, aquest tipus de control se centraran en vies ràpides com les autopistes AP-7 i C-33 i en altres carreteres que tenen un volum significatiu de trànsit i registren força accidentalitat, com la C-17, la C-35 i la C-59.

Trànsit ha iniciat les proves d’aquest sistema, que es preveu que comenci a sancionar en les properes setmanes. El cinemòmetre ja ha estat homologat i ara s’estan provant els sistemes de transmissió de les dades entre l’helicòpter i el Servei Català de Trànsit, que han de complir totes les garanties de seguretat perquè la denúncia pugui acabar en una sanció.

Com passa amb els radars instal·lats a les carreteres, Trànsit ja ha començat a alertar els conductors dels controls de velocitat amb helicòpter als panells informatius instal·lats a carreteres com la C-17. “Per deferència cap als conductors i tot i no tenir l’obligació de fer-ho, hem volgut donar aquesta informació com es fa amb la senyalització dels radars o dels radars de tram”, indica Jean Peña, responsable de gestió de trànsit de l’SCT en declaracions a EL 9 NOU. Amb la informació als conductors, “fugim de l’afany recaptatori”, afegeix.

“El que volem és que es respecti la normativa i els límits de velocitat. Per això anunciem que hi pot haver un helicòpter o un radar.” La velocitat és un element que va lligat a la gravetat dels accidents. “La velocitat màxima d’una carretera no és un caprici. Es calcula en funció de les característiques de la via”, recorda Peña.

A la C-17, coincidint amb l’inici dels controls de velocitat des de l’helicòpter, s’han renovat els equips tècnics dels plafons que hi ha a punts com a Parets, prop de l’enllaç de l’Eixample, o a la Llagosta, prop de l’accés a la terminal de mercaderies d’Adif en direcció nord. “Els antics donaven problemes i s’han canviat”, detalla el responsable de gestió del trànsit. Als missatges, no s’hi especifica que són controls amb radar perquè també s’observa qualsevol altre tipus d’infracció.

Controls des de l’aire des de l’any 2000

El Servei Català de Trànsit fa controls amb helicòpter des de l’any 2000, quan va incorporar els mitjans aeris a la gestió de les carreteres. Actualment, es disposa de dos helicòpters, d’un avió bimotor, que ofereix imatges des d’una major alçada, i de drons. Tots estan equipats amb càmeres que es poden visualitzar en directe des del centre de control de l’SCT i que se sumen a les 556 repartides per tota la xarxa viària de Catalunya.

La vigilància –i la detecció de possibles infraccions– és una de les funcions que es fan des de l’helicòpter. Però també es genera informació viària amb les imatges que es transmeten en directe, es fa el seguiment dels dispositius d’operacions especials i es fan tasques d’inspecció viària dels trams de carretera en obres per avaluar si la senyalització provisional que s’hi ha instal·lat és correcta o no. Això es fa en coordinació amb l’administració titular de cada carretera.

La vigilància des de l’helicòpter busca “veure i sancionar infraccions, sobretot les molt greus”, destaca Peña, que recorda que des de l’aire “es detecta qualsevol infracció que s’estigui produint”. Entre aquestes, s’hi inclouen els avançaments antireglamentaris, no respectar les senyals de stop, fer una conducció temerària o circular per franges zebrades o línies contínues en maniobres que busquen saltar-se una retenció i que poden posar en perill la resta d’usuaris de la carretera. “En funció de l’hora i del volum de trànsit, es dona més un tipus d’infracció que un altre”, exposa.

Des de l’aire, també es controla la manipulació de telèfons mòbils. “S’ha vist que ha despuntat l’ús massiu dels mòbils. Per això, una de les missions de la vigilància des de l’helicòpter és controlar-ne l’ús mentre es condueix perquè és una forma de conducció perillosa que s’ha d’evitar. Escriure un whatsapp o fer una foto és una actitud temerària i perillosa que pot provocar la mort d’un mateix o de terceres persones”, diu Peña, que recorda que amb els helicòpters “ja no cal esperar veure un vehicle de policia per pensar que hi pot haver un control”. Darrerament, també s’han detectat alguns conductors –sobretot de furgonetes– que no porten posat el cinturó de seguretat.

A banda de la xarxa principal de carreteres, els helicòpters sobrevolen carreteres més secundàries on s’han detectat determinats problemes o conductes de risc. És el cas de les carreteres que travessen el Montseny com la BV-5301, on l’helicòpter controla que no hi hagi conduccions temeràries de motos o vehicles esportius.

LA PREGUNTA

Com creu que evolucionarà la crisi política a Espanya?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't