L’allau de multes comunicades durant el mes de novembre per excés de velocitat al radar de la carretera C-59 al pas per Caldes de Montbui seran invalidades perquè la informació sobre la velocitat màxima de circulació no estava ben indicada. Les multes van arribar a centenars d’usuaris i, més concretament, als que habitualment utilitzen la C-59 al pas per Caldes, generalment habitants de Sant Feliu de Codines. Provenien del radar situat al quilòmetre 15.
Inicialment, la velocitat màxima d’aquest radar, situat un cop passat el cementiri de Caldes en direcció a Sant Feliu, era de 90km/h. A principis de setembre, però, es va canviar el límit, i va passar a ser de 70km/h, sense cap senyalització que ho indiqués. El 24 de novembre hi va haver un nou canvi: el límit es va situar a 80km/h i es va col·locar una nova senyalització per indicar-ho (concretament es va canviar un senyal que indicava “final de prohibició de 50km/h” per un “límit de 80km/h”, per tant, es va clarificar la senyalització, es va modificar el límit del radar i es va augmentar en 10km/h el tram).
Fins abans d’aquesta data, però, mentre la limitació era a 70km/h sense estar indicat, es van arribar a interposar 900 multes que seran invalidades. Concretament i segons fonts del Servei Català de Trànsit, les 700 multes interposades per superar els 70km/h es van aturar i no es van fer arribar als conductors. Les 200 restants ja enviades es van anul·lar automàticament. A més, Trànsit ha retornat els diners de les multes que ja havien estat abonades.
També segons dades del Servei Català de Trànsit del setembre a l’11 de novembre van ser multats 789 vehicles, mentre que el total corresponent a la resta de l’any, quan el límit de velocitat de la via era de 90km/h, va ser de només 75 multes. Al mes d’agost, per exemple, van ser 16 multes per superar els 90km/h, mentre que el setembre se’n van interposar 471 per anar a més de 70km/h.
L’error és degut a la mala comunicació entre el Servei Català de Trànsit, qui controla el radar, i el Departament de Territori de la Generalitat, titular de la carretera. Aquest últim va modificar la velocitat de la via arran de les obres del pas soterrat, que és el nou accés inaugurat fa pocs mesos que permet arribar al cementiri des del centre del poble, sense haver de travessar la perillosa carretera.
Arran d’aquestes obres s’havien col·locat unes pilones blaves que marcaven la separació de les dues direccions, des del quilòmetre 13 al 16. Això generava que els carrils de circulació fossin més estrets i com a conseqüència calia reduir el límit de velocitat. Llavors el radar sancionava els vehicles que superaven els 70km/h, però el límit que marcava el senyal de trànsit era de 80.
Segons fonts del Servei Català de Trànsit, arran d’aquesta incidència s’han invalidat les 900 multes interposades durant el mes de novembre. A més, el director del Servei Català de Trànsit, juntament amb el secretari d’infraestructures del Departament de Territori, han establert un protocol informatiu intern per tal que el Departament de Territori no faci canvis de senyalització i velocitat sense que siguin notificats al Servei Català de Trànsit.
Les desenes de veïns sancionats, molts residents a Sant Feliu, van fer visible la seva indignació per aquest degoteig de multes, queixant-se de la manca d’informació. Un dels principals impulsors de les queixes va ser Pau Ibars, que denuncia la manca de senyalització després del canvi de velocitat de la via.
“A mi em va arribar una multa en data del 24 de setembre. Abans d’això, però, ja havia fet una consulta a trànsit perquè a Sant Feliu ja hi havia rebombori amb aquesta qüestió. La senyalització era confusa: hi havia un tram a 90, un a 80 i un a 50. No em va arribar cap resposta de trànsit, però sí que em va arribar la multa”, detalla Ibars.
“Arran d’això m’ho vaig estar mirant amb calma i vaig presentar una al·legació dient que venint des de la intersecció del cementiri no hi ha cap senyalització i t’incorpores a una via que pots suposar que és interurbana, i, per tant, el límit és a 90km/h. No pot ser que el radar et sancioni a una velocitat inferior, si tu no has estat informat del nou límit”, afirmava.
Posteriorment, a través d’una moció presentada al ple municipal de Sant Feliu també es van elevar les queixes. De moment, segons el mateix Ibars la seva al·legació no ha rebut cap resposta des de Trànsit i no sap si finalment serà anul·lada.