Renfe calcula que els usuaris de la línia R3 veuran incrementats entre 20 i 30 minuts els temps de viatge de mitjana a partir de dimarts, quan el servei ferroviari quedarà tallat entre l’Hospitalet i la Garriga per les obres de desdoblament del tram entre aquesta darrera població i Parets.
El tall afectarà uns 21.500 passatgers al dia, segons les dades de la companyia en aquesta primera fase. Es preveu que el tram sud de l’R3 –de l’Hospitalet fins a Mollet-Santa Rosa– recuperi el pas de trens el maig de l’any vinent. Els usuaris de Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga hauran d’esperar fins al gener de 2027 per tornar a veure passar trens per les seves estacions. En el cas de la Garriga, n’hi haurà però només en direcció nord.
Renfe prestarà el servei alternatiu amb autobusos organitzats amb cinc serveis diferents: tres connexions directes –sense parades intermèdies i en tots dos sentits– que uniran la Garriga, Centelles i Vic amb Barcelona. I dos serveis amb parades: un que connectarà l’estació de Fabra i Puig –serà el punt d’arribada i sortida dels autobusos a la ciutat de Barcelona– amb Granollers-Canovelles parant a Montcada-Ripollet, Santa Perpètua, Mollet-Santa Rosa, Parets i Granollers-Canovelles. I una altra entre Fabra i Puig i Centelles que pararà a Mollet-Santa Rosa, Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses, la Garriga i Centelles. La divisió del servei amb parades en dues línies que no fan el recorregut complet ha de contribuir a reduir la durada dels trajectes.
Amb tot, els usuaris de les estacions sense serveis directes són els qui notaran més l’impacte del tall. Segons els horaris publicats per Renfe, el recorregut entre Mollet-Santa Rosa i Fabra i Puig passa de 19 minuts amb tren a 57 amb autobús; el de Parets, de 24 minuts amb tren a 1 hora i 11 minuts amb bus i el de Granollers-Canovelles, de 32 minuts en tren a 58 o 1 hora i 31 minuts segons el servei que s’agafi. També surten penalitzats els desplaçaments més curts. Segons els horaris de Renfe, el servei per carretera entre Granollers-Canovelles i la Garriga tardarà 38 minuts. Amb tren, en són 8. El mateix passa entre Granollers-Canovelles i Mollet-Santa Rosa: es passa de 13 minuts amb tren a 34 amb autobús. I, de Mollet a la Garriga, de 21 minuts en tren a 1 hora i 11 minuts en bus.
Figaró arriba a doblar el temps de trajecte a Barcelona
També veuran incrementat el temps de viatge els usuaris de les estacions de Figaró i Sant Martí de Centelles, que no tindran servei de bus a diferència del que va passar en el primer tall, d’octubre de 2023 a febrer de 2024. Per anar a Barcelona, Renfe proposa agafar el tren fins a Centelles i aquí el bus directe. Això allarga notablement el temps de viatge. Amb el tall ferroviari, els usuaris de Figaró invertiran 1 hora i 15 minuts per arribar a Fabra i Puig (amb tren són 45 minuts).
A la tornada, és pitjor: caldrà 1 hora i 31 minuts de desplaçament amb tren i bus, més del doble de l’habitual. Els viatgers de Figaró tenen l’alternativa de baixar a la Garriga amb tren i caminar els 750 metres que separen l’estació de l’aparcament de la Sínia, on hi haurà les parades del bus alternatiu. O combinar tren amb la línia de Sagalés pagant dos bitllets o un d’integrat, més car.
Temps similars a les estacions amb busos directes
En canvi, l’augment de la durada del viatge serà més moderat per als usuaris de les estacions amb serveis directes. Segons els horaris vigents fins aquest dilluns, els trens tarden 40 minuts per fer el recorregut entre la Garriga i Fabra i Puig. Amb els autobusos, Renfe ha fixat una durada de 46 minuts, sis més. En el cas de Centelles es passa dels 55 minuts amb tren a 56 amb autobús.
Des de Vic, Renfe preveu 60 minuts de desplaçament amb autobús que són menys dels que tarda el tren (69) si compleix els horaris. Sempre, però, caldrà sumar-hi uns minuts més de desplaçament per als usuaris que es dirigeixin o vinguin del centre de Barcelona i, per tant, hagin de fer servir la línia R4 o el metro com alternativa per completar el recorregut.
A diferència del primer tall, Renfe garanteix serveis directes tot el dia i en tots dos sentits a les connexions amb la Garriga, Centelles i Vic. Això fa improbable que els usuaris optin pel servei amb parades per anar a Barcelona. Fer-ho sí que representaria un increment notable del viatge: 1 hora i 36 minuts entre la Garriga i Fabra i Puig i 1 hora i 59 minuts amb Centelles. Es doblaria el temps amb tren.