La intel·ligència artificial està jugant una mala passada a Ignasi Muntanya, veí de l’Ametlla. Amb 63 anys i després de 42 cotitzats, va tramitar la jubilació, efectiva des del 6 de juny. Tot i que al centre d’atenció de la Seguretat Social a Granollers li van dir que estava tot correcte, el 9 de juny va rebre la notificació que la sol·licitud estava denegada. Arrencava un periple d’anades i vingudes a les oficines de la Seguretat Social. En la primera visita, es va detectar que el problema havia estat que el programa d’intel·ligència artificial utilitzat en la tramitació no havia detectat un document que sí que figurava en l’expedient. A continuació, arrenca l’habitual procés, que té més de burocràtic que d’intel·ligent.
“M’he jubilat i ara hauria d’estar gaudint dels anys que venen, però em trobo amb problemes que em treuen la son i em fan estressar”, explica Muntanya a EL 9 NOU. Amb el pas de les setmanes, s’està fent un expert en el complex aplicatiu de la cita prèvia. Amb una cadència aproximada d’un mes acudeix a l’oficina de la Seguretat Social a Granollers, perquè la solució proposada no fa més que allargar el procés. “Em van dir que presentés un recurs contra la denegació, però que la resposta podria trigar entre set i vuit mesos.” Set o vuit mesos en els quals estaria sense ingressos, perquè amb l’inici de la jubilació al mes de juny va deixar de cobrar la renda mínima que havia percebut els últims anys. L’error li ha suposat, de moment, deixar de percebre tres mesos de pensió, i tot indica que encara s’hi haurà d’afegir el de setembre. “Parlem de 10.000 euros”, calcula.
L’afectat no entén que per un error que ha comès la Seguretat Social hagi de ser ell qui presenti recurs i quedi sotmès a la llarga espera perquè es resolgui. “Si han detectat que hi ha una errada de la intel·ligència artificial, haurien de trobar una manera que un humà la solucioni”, diu Muntanya.
Mes a mes, ha passat per l’oficina de la Seguretat Social, però no està aconseguint cap solució. La propera cita està fixada per al 26 de setembre. “M’estic plantejant acudir-hi amb motxilla i carmanyola i no sortir de l’oficina fins que no se solucioni”, ironitza.
En paral·lel, la solució que li ha plantejat l’advocat que l’assessora és començar una demanda judicial. Aquest pas representaria també una espera i una despesa. “A casa hi ha despeses, hi ha fills i la cosa es complica”, comenta.
Muntanya va treballar al sector financer bona part de la seva carrera professional. Posteriorment va assessorar programes de microfinançament i en els últims anys cobrava la prestació mínima, fins que, amb 63 anys, va arribar al període de cotització per cobrar la pensió.