QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Veïns de l’Ametlla demanenla prohibició del pas de camions al tram urbà de la BP-1432

Entren uns 15.000 vehicles per l’accés per la carretera de Barcelona i en surten uns 10.000 després de creuar el poble per la BP-1432

Veïns de l’Ametlla han iniciat una recollida de firmes per demanar a la Diputació la prohibició de pas de camions pel tram urbà de la carretera BP-1432, la via que connecta la Garriga amb els municipis del nord de la vall del Tenes travessant el poble. També demanen mesures de seguretat “per reduir la velocitat” dels vehicles que creuen l’Ametlla. L’acció està acompanyada per la majoria d’associacions de veïns del municipi i té el suport de l’Ajuntament.

Es preveu que la recollida de suports, que té un grup impulsor format per una vintena de persones, s’allargui fins a la tardor. Llavors, s’entregaran a la Diputació, titular de la via. De fet, entre les peticions, el manifest recull estudiar el traspàs de la via a l’Ajuntament.

Segons dades d’un estudi recent recollides pel manifest, cada dia passen pel tram urbà de la BP-1432 a l’Ametlla uns 15.000 vehicles. D’aquests, 10.000 estan de pas. Entre els vehicles que passen, hi ha un nombre important de camions, exposa el manifest. A banda, el text recorda que al voltant de la travessia urbana hi ha una trama urbana consolidada –uns 250 habitatges on viuen unes 800 persones– a banda d’equipaments educatius, parcs com el dels Voluntaris i el de Maria Lluïsa o altres serveis i activitats econòmiques. “Amb el pas dels anys, la BP-1432 ha esdevingut una línia que divideix el nostre poble en dues parts i suposa un clar impediment per a la consolidació d’un centre urbà amb les conseqüents afectacions a la qualitat de vida de veïns i veïnes.”

La carretera també genera problemes de contaminació atmosfèrica i acústica pel trànsit i un perill per a la seguretat de les persones, denuncia el text. L’elevat trànsit deriva en retencions, desperfectes i un deteriorament de l’espai públic.

El manifest veïnal recorda que mentre l’Ametlla pateix aquesta situació “altres municipis veïns ja han planificat els seus centres amb millors connexions de transport públic i carrils bici”. “L’Ametlla, en canvi, continua atrapada en una situació del tot injusta i insostenible en què tot el trànsit pesant és abocat al nostre poble sense alternatives possibles.”

L’alcalde, Jan Santaló, detalla que l’acció sorgeix d’un grup de veïns molestos per l’impacte de la carretera. A partir d’aquí, s’hi han implicat la majoria d’associacions del poble. També tenen el suport de l’Ajuntament en aspectes logístics. “Es denuncia un problema que hi és i que fa anys que dura”, diu Santaló. L’alcalde assegura que l’Ametlla assumeix bona part del trànsit de pobles veïns i polígons com els de Bigues i Riells del Fai i Santa Eulàlia. També recorda vehicles enxampats en controls de radar de la Policia Local a velocitats elevades o situacions com l’accident d’un camió que transportava bestiar a finals de l’any passat.

No és el primer cop que l’Ametlla planteja la necessitat de reduir el pas de camions. Ja s’havia posat sobre la taula fa un parell de dècades amb l’opció de recuperar el projecte de variant pel sud del poble. Per Santaló “no és la solució”. “Traspassem el problema del centre cap al sud.” De fet, el projecte va generar rebuig veïnal per l’impacte sobre l’espai agrari del sud del terme municipal.

La instal·lació de semàfors, nous passos de vianants o la urbanització de voreres a trams de la via on no n’hi havia buscaven una pacificació del trànsit. També es va redactar un projecte de millora dels revolts, ampliació de vorals, urbanització de trams de vorera i carril bici, millora d’accessos a zones urbanes del tram entre l’Ametlla i Bigues que no ha arribat a tirar endavant.

Tot i això, el creixement demogràfic i de l’activitat econòmica dels municipis de la zona nord de la vall del Tenes ha comportat un augment del pas de vehicles pel tram urbà de la BP-1432.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 56 persones.