Els pas de diversos vehicles esportius el diumenge 23 d’octubre cap a les 7 del matí per la carretera que connecta Sant Esteve de Palautordera amb Collformic ha reactivat les queixes dels veïns del poble de Montseny per les molèsties i el perill que la circulació d’aquest tipus de vehicles o motos generen a la BV-5301.
“Aquest últim cop ha estat amb els cotxes però també ens passa amb les motos”, certifica l’alcaldessa de Montseny, Núria Masnou, que arran d’aquests fets va tornar a parlar de la situació amb Mossos d’Esquadra i responsables del Parc Natural.
“Són sorolls estridents que no són normals en un Parc Natural”, defensa Masnou, que alerta dels perjudicis que això també causa a les empreses del sector turístic del poble.
“La gent ve aquí a passar el cap de setmana per descansar en un lloc tranquil i enmig de la natura i es troben que a primera hora del matí els desperten el soroll dels cotxes. Aquests ja no tornen!” A banda, recorda el risc que algun dia hi hagi algun accident de trànsit greu a la carretera.
Xavier Navalón, director del Parc Natural del Montseny, admet la problemàtica: “Quan el territori posa el crit al cel és perquè la cosa surt de mare.” Recorda que des del Parc Natural han estat parlant amb la Generalitat –titular de la carretera– per buscar algun sistema de control que eviti el pas de cotxes i motos a grans velocitats.
“Hi hem de continuar treballant per buscar solucions” que passen per “mesures fixes”. Quines? “Ens ho han de dir els experts”, indica Navalón, que té clar que el Parc Natural “no pot ser un equipament esportiu”.
“És un espai natural protegit i cotxes i motos entren i trenquen aquesta atmosfera i això genera molts problemes a la gent del territori, a la fauna i a la resta de visitants” que van a gaudir de l’entorn natural.
En el cas de la carretera de Montseny, la problemàtica es concentra al tram vallesà perquè, en la majoria d’ocasions, els vehicles entren per Santa Maria de Palautordera i pugen fins a Collformic, on donen mitja volta per tornar a baixar cap a Palautordera. La problemàtica també es dona a la BV-5114, de Campins a Santa Fe i Sant Marçal. “Depèn del cap de setmana hi ha més incidències en un lloc o altre.”
Per la seva banda, fonts dels Mossos, han explicat a EL 9 NOU que “cada cap de setmana” hi ha un dispositiu a l’àmbit del Parc Natural del Montseny. Aquest es va adequant en funció del tipus d’incidents que es registren. Per exemple, participen en el control dels aparcaments inadequats fora dels aparcaments autoritzats.
Reforç dels informadors
Aquesta tardor, el Parc Natural ha reforçat la presència d’informadors en accessos com els de la rotonda de Campins i del Brull, a Osona. Quan els aparcaments estan plens, es posen senyals i s’informa als conductors de l’opció de fer servir l’autobús.
En paral·lel, es treballa per incorporar un sistema de cita prèvia que permeti reservar una de les places d’aparcament disponibles a les zones d’estacionament de Santa Fe, Fontmartina i Collformic en els períodes de l’any amb més visitants. La idea és poder fer les primeres proves ja l’any que ve.