La del número 10 del carrer Balmes va ser la primera comunitat energètica d’autoconsum que es va posar en marxa a les Franqueses, i una de les primeres de la comarca. Es va constituir l’agost de l’any passat, però a hores d’ara els seus membres encara no han pogut estalviar ni un euro a la factura de la llum.
El motiu, denuncien, és l’excés de burocràcia a l’hora de formalitzar tots els tràmits necessaris per registrar la seva instal·lació. De la comunitat en formen part quatre habitatges i dos locals comercials –una perruqueria i un centre d’estètica–, que generen la seva pròpia energia gràcies a 36 plaques fotovoltaiques situades a la teulada de l’edifici.
“Sempre m’han interessat les energies netes i renovables. Per això vaig optar per tirar endavant aquesta comunitat. I si bé estic molt contenta amb la feina de l’empresa que va fer la instal·lació, no puc dir el mateix del tracte amb la comercialitzadora i la distribuïdora elèctriques. Durant aquest últim any tot ha estat burocràcia, i a hores d’ara encara no hem vist cap estalvi reflectit a les factures. Continuo estant totalment a favor de l’energia neta, però sembla molt poc pràctica”, lamenta la propietària de l’immoble, Rosa Maria Isidro.
“Quan constitueixes una comunitat d’aquesta mena, depens de la distribuïdora i de la comercialitzadora per poder activar la instal·lació i veure reflectit l’estalvi energètic a la teva factura de la llum. Fins que ells no completen el registre, tu no estalvies. I en aquest cas, s’ha fet tot correctament i tots els papers estan al dia, però encara no s’aplica el descompte perquè quan has completat un tràmit n’has de fer un altre. La comercialitzadora i la distribuïdora es van passant la pilota l’una a l’altra, i això fa que tot plegat sigui un procés molt lent i costós”, afegeix la propietària.
“Quan fem instal·lacions fotovoltaiques per a domicilis de forma individual, els tràmits són més àgils i més senzills perquè hi ha més experiència i perquè el procés és un altre. Però en el cas de les comunitats energètiques encara costa molt. Caldria agilitzar la burocràcia. En cas contrari, correm el risc que molta gent que voldria apostar per l’energia neta s’acabi fent enrere”, alerta Oriol Ventura, director tècnic de Venersol, l’empresa que es va fer càrrec de la instal·lació, amb seu a Granollers.
Isidro va firmar el contracte amb Venersol el mes de juny de l’any passat. “Vaig conèixer l’empresa a través del meu fill, que ja els havia demanat un pressupost. Em van explicar el procés, vaig demanar jo el meu propi pressupost, vam signar el contracte i ho vam tirar endavant”, recorda la propietària. La instal·lació va entrar en funcionament durant el mes d’agost. A partir d’aquell moment va començar un malson burocràtic que a hores d’ara encara no s’ha acabat. “M’han dit que a partir del mes d’agost començarem a veure l’estalvi reflectit a la factura. Haurà passat un any des que ho vam posar tot en marxa”, lamenta.
{{ comment.text }}