Un dels objectius del Servei Català de Trànsit passa per reduir el volum de retencions que es generen a l’AP-7. Poden derivar de factors lligats a la circulació –la capacitat de la via és insuficient per assumir tot el volum de trànsit– o de les pertorbacions generades per accidents o la presència de vehicles avariats.
Una de les vies per gestionar els fluxos és el sistema de velocitat variable que el Servei Català de Trànsit implantarà en un tram de 100 quilòmetres entre Maçanet de la Selva i el Vendrell. Per tant, agafa tota l’extensió de l’AP-7 al Vallès Oriental. Ja s’està redactant el projecte, que es preveu tenir enllestit a finals d’aquest any. La inversió mínima es fixa en 12 milions a l’espera que s’acabi de fer el projecte. Les primeres obres –es podrien fer per sectors– començarien el segon semestre de 2025.
Trànsit parla d’un sistema de velocitat variable “enriquida” amb altres elements que ajudin a informar els conductors a través de fletxes direccionals –reforçaran la visualització dels carrils addicionals en sentit contrari– o panells per donar missatges als conductors sobre rutes alternatives. També es comptarà amb càmeres amb intel·ligència artificial que ajudin a predir possibles col·lapses a uns minuts vista. Serà el tram de velocitat variable més gran de la xarxa viària de Catalunya, que actualment suma 63 quilòmetres on hi ha implantat aquest sistema de regulació.
Punt crític de cues
L’SCT situa un punt negre de retencions en el tram de l’AP-7 entre Mollet i Granollers i ho lliga a la infraestructura. El tronc central de l’AP-7 ve del Vallès Occidental amb trams de quatre i cinc carrils que, a partir de Mollet, queden reduïts a tres; i amb la sortida cap a la C-17 en direcció nord s’escanyen encara més i en queden dos. I, a partir d’aquest punt, rep el trànsit de la C-33, que hi arriba amb dos carrils en un tram on hi ha creuaments en cremallera perquè vehicles aportats per l’AP-7 busquen els carrils de la dreta si surten per l’enllaç sud de Granollers. A més, a patir d’aquest punt, l’AP-7 torna a quedar amb tres carrils.
En sentit sud, la divergència entre els vehicles que van a buscar la C-33 i els que segueixen per l’AP-7 “no genera tants problemes”, diu el director de l’SCT, Ramon Lamiel.
{{ comment.text }}