El Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori tancarà aquest mes el projecte per fer millores de seguretat en un tram de gairebé 17 quilòmetres de la C-59 entre Sant Feliu de Codines i Moià amb una inversió prevista que rondarà els 4 milions d’euros.
Ho va anunciar Ricard Font, secretari general del departament, dimecres passat en la presentació d’EL 9 Moianès, l’especial mensual que publica EL 9 NOU per aquesta comarca. Aquest pas permetrà licitar els treballs.
“El 2022 estarem d’obres”, confirma Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat, que valora el treball conjunt que s’ha fet amb el territori –ajuntaments, consell comarcal i la plataforma C-59 segura– per definir les actuacions. Es tracta “de petites coses que sumades fan que tinguin molt valor” i milloraran “la percepció de seguretat” dels usuaris de la carretera, que, admet, ara és “molt heterogènia” perquè hi ha trams més arreglats i amb vorals i d’altres on no s’hi havia actuat.
Entre les actuacions previstes, Flores destaca la creació d’apartadors a les parades de bus que hi ha en tot aquest tram. Donaran més seguretat als usuaris del transport públic a l’hora de pujar i baixar dels vehicles però també generaran un espai que permetrà que els vehicles que circulen darrere puguin fer l’avançament amb seguretat quan els autobusos s’aturen. També es vol incrementar la seguretat creant vorals trepitjables en els punts on no n’hi ha de tot aquest àmbit.
El pla actuarà en dues interseccions: a l’accés al polígon El Vapor, a Castellterçol, es construirà una nova rotonda aprofitant part dels elements de l’enllaç actual, i a l’altura del quilòmetre 37, en terme de Moià, es farà un carril central per facilitar els girs a l’esquerra.
Evitar topades amb senglars i cabirols
El projecte intervindrà en dos punts on s’ha detectat una elevada concentració d’accidents causats per la irrupció de senglars o cabirols a la calçada, un dels temes que més preocupen al territori. Entre els quilòmetres 28 i 29,6, al límit entre Sant Quirze i Castellterçol, s’adequaran tres passos existents per sota la calçada perquè hi passi la fauna.
I, al voltant del quilòmetre 33, a Castellterçol, se n’adequaran dos i se’n farà un de nou. En tots dos trams, es col·locaran tanques per evitar que els animals salvatges entrin a la calçada i, a la vegada, encaminar-los cap als passos inferiors.
Franja central zebrada i rugosa al nord de Sant Feliu
La inversió a la C-59 preveu la senyalització d’una franja central amb doble línia contínua, zebrada, amb pintura de color vermell i elements rugosos en un tram d’uns cinc quilòmetres –del 22 al 27,5– al nord de Sant Feliu.
Aquest element busca evitar invasions del sentit contrari que poden generar topades frontals. “És una solució que ens ha donat bons resultats en altres vies per reduir l’accidentalitat”, diu Xavier Flores, director general d’Infraestructures de Mobilitat.
S’aplicarà aquí, que és “la part més delicada pels revolts que hi ha”. A banda, el projecte preveu la renovació del ferm entre Sant Feliu i Moià amb una reparació prèvia dels trams que estiguin més malmesos.
{{ comment.text }}