La prova pilot de les tres noves línies del Bus Parc per accedir al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny ha arrencat aquest dissabte amb una tímida acollida.
La línia que va de Vic fins a Collformic ha acollit passatgers amb comptagotes. “Hem de tenir en compte que és el primer dia i que hi ha molts factors que intervenen en l’afluència de gent com el climàtic o que sigui un pont”, ha exposat el director del parc, Lluís Martínez.
En tot cas, l’aposta del parc per reduir la pressió del vehicle privat és clara i confien que a partir del 2022 el servei de bus pugui ser regular. “L’impacte no només és per la circulació, sinó que també hi ha un impacte social important pels veïns i les activitats de la zona”, ha afegit.
L’Albert Garcia és veí de Barcelona i a les 7:49 hores del matí ha agafat el tren per poder arribar a l’estació de Tona abans de les 9 del matí i pujar al Bus Parc per accedir fins a Collformic, al Parc Natural del Montseny. A Montcada Bifurcació, però, el tren s’ha avariat, de manera que els passatgers han hagut de fer transbord.
Això ha fet que Garcia no arribés a temps d’agafar l’autobús que passava a les 9:05 hores i, finalment, ha pujat al de les 10.40 hores. “He trigat gairebé tres hores des de Barcelona fins a Collformic però, a banda d’això, penso que és una bona iniciativa”, ha assegurat aquest usuari.
Uns dels primers usuaris del bus també han estat l’Oxana -de Rússia- i el Selvin -de l’Índia-. Tots dos viuen a Barcelona des de fa poc temps i aquest dissabte han decidit agafar el tren fins a Osona per anar a fer una caminada al Parc Natural del Montseny.
Desconeixien l’existència del Bus Parc i la seva idea era agafar un taxi a l’estació de Tona per arribar fins a Collformic. Han tingut la sort de coincidir amb un guarda forestal a l’estació, que els ha informat de l’existència del servei de bus. “És molt bona idea que posin aquests autobusos perquè per les persones que no tenim cotxe és un problema accedir a llocs bonics per visitar”, ha explicat l’Oxana.
Per contra, molts dels excursionistes que aquest dissabte al matí han decidit visitar el Parc Natural del Montseny desconeixen l’existència d’aquest servei. És el cas de l’Ignacio Prat, que ha viatjat amb familiars seus en vehicle privat.
“No coneixíem aquesta iniciativa, de fet ens en hem assabentat per la ràdio mentre veníem cap aquí”, ha expressat. La Isabel Cárdenas, veïna de Malgrat de Mar, també ha viatjat amb vehicle privat fins a Collformic: “Trobo que és una bona idea però nosaltres venim des de l’altra banda i hauríem de fer molta volta per anar a buscar l’autobús”. Cárdenas admet que cada cop són més freqüents les aglomeracions als espais naturals i assegura que “des de la pandèmia s’ha notat una barbaritat”.
Prova pilot fins al 7 de novembre
La prova pilot de les tres noves línies del Bus Parc per accedir al Montseny ha arrencat aquest dissabte i s’allargarà fins el 7 de novembre. Les línies estaran en servei tots els dissabtes, diumenges i festius. Dues de les línies operen des del vessant osonenc -de Vic i l’estació de Balenyà fins a Viladrau i Collformic-, mentre que la tercera línia s’ubica al vessant sud del Vallès Oriental, de l’estació de Palautordera al poble de Montseny.
Aquesta prova pilot se suma a les dues línies de Bus Parc ja existents des del 2018 que enllacen Sant Celoni amb Santa Fe i Fontmartina, al costat vallesà del parc.
Les tres línies ofereixen bitllets senzills, vàlids per a tot el dia i que permeten pujar i baixar de l’autobús tantes vegades com l’usuari desitgi. També es poden fer servir bitllets integrats al sistema tarifari de l’ATM de Barcelona i que permeten el transbordament tren-bus, ja que les línies tenen parada ens estacions de tren (Balenyà R3 i Palautordera R2 Nord) i faciliten que més visitants puguin arribar des de casa en transport públic.
El servei del Bus Parc es finança a mitges entre la Diputació de Barcelona i el Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori.
Una alternativa al vehicle privat
La prova pilot té per objectiu “oferir una alternativa al vehicle privat” i potenciar que l’arribada de visitats al parc sigui a través “d’una mobilitat sostenible”. Així s’ha expressat el director general del parc, Lluís Martínez, que ha afegit que, a més, “donarem una alternativa als visitants quan s’hagin de fer restriccions de circulació perquè hi ha un col·lapse de vehicles”.
Martínez ha explicat que l’elevada circulació motoritzada no només té un impacte sobre l’espai natural, sinó que també té un impacte social molt important. “Té un gran impacte sobre els veïns i sobre les activitats ramaderes de la zona”, ha apuntat el director del parc, tot afegint que “fins i tot moltes vegades els vehicles bloquegen camins impedint així la sortida dels veïns de casa seva”
{{ comment.text }}