Vilà va recordar dilluns davant del ple, on va presentar la memòria d’actuacions, que els expedients s’han de respondre en un termini de 15 dies. “Fet que no passa”, va remarcar.
Vilà també va afirmar que el treball conjunt amb l’Ajuntament per solucionar alguns casos és complicat. “Fem una queixa i, a vegades, la resposta és ambigua i no s’ajusta a la pregunta; llavors hem de tornar a formular la pregunta. És a dir, tornem al principi havent perdut un determinat temps”. “O alguns casos es resolen però no se’ns comunica. Llavors obtenim la resposta que allò està solucionat quan no tornem a tenir la queixa”, va exposar el síndic.
Per tot plegat, Vilà va recomanar “fer un nou procediment intern per rebre les queixes”. En aquest sentit, es va pronunciar també l’alcalde Josep Monràs: “Molts cops aquella resposta o celeritat no és la que voldríem; per això hem de millorar el sistema per obtenir la màxima celeritat”, va dir. “Sovint se li exigeixen a la institució respostes que a vegades no és poden donar perquè no té recursos, no és de la seva competència o perquè, de vegades, la mateixa resposta la té el mateix ciutadà”.
En aquest sentit, el primer tinent alcalde, Josep Garzón, li va recordar al síndic que “l’Ajuntament ha de respondre dins el marc de les competències municipals i vetllar perquè es respectin els drets dels ciutadans dins un marc legal”. Però tot i això, Vilà no va baixar el to. “La resposta al síndic a vegades no és fàcil perquè volen aclarir els casos coneixent-ho tot. I qui ha de contestar de vegades li és difícil contestar-ho tot. Per això entre nosaltres ens hem de consultar més”, va exposar Vilà.
El síndic personer ha tramitat durant aquest 2010 unes 40 queixes i 81 consultes. Unes de les més recurrents són els comportaments incívics. “Ens manca educació i formació.