QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Tres anys de presó per un home que va ajudar un altre a suïcidar-se a Llerona

L’Audiència de Barcelona ha condemnat a tres anys de presó un home que ha acceptat que va ajudar a suïcidar-se a un altre individu que patia depressió i ja havia intentat suïcidar-se diverses vegades. Els fets van passar el 2010 quan la víctima es va suïcidar en una casa de Llerona.


El 9 Nou
21/05/2012

L’acusat s’enfrontava a una pena inicial de deu anys per cooperació al suïcidi i tràfic de drogues, però fiscalia, defensa i acusació particular han acordat rebaixar la pena fins als tres anys per cooperació al suïcidi, tenint en compte que l’acusat ha pagat 20.000 euros a la família de la víctima. El gener del 2010 Raimon S.G. va proporcionar un gram de cocaïna de gran puresa que la víctima es va injectar a més de prendre altres substàncies com paracetamol, codeïna o morfina.

La víctima, que tenia diversos antecedents depressius i d’intents fallits de suïcidi va acudir l’estiu del 2009 a la casa d’acollida ‘El xiprer’, a Granollers. Allà va conèixer l’acusat, que feia tasques “d’acompanyament”, sense tenir cap titulació mèdica o psicològica. La víctima li va explicar que s’havia plantejat suïcidar-se en diverses ocasions i li va demanar assessorament per suïcidar-se sense patiment, ja que anteriorment havia acudit a una associació per una mort digna i, a més a més de no ajudar-lo, havien intentat fer-lo desistir de la seva intenció. L’acusat li va facilitar un manual sobre mètodes de suïcidi.

L’home condemnat ha assegurat aquest dimarts que sempre va intentar evitar la mort de la víctima però que aquesta ja estava convençuda que volia posar fi a la seva vida. Raimon S.G. ha afirmat que mai va proporcionar a la víctima manuals pel suïcidi, com afirmava la fiscalia a les seves conclusions provisionals. Segons el condemnat, se’ls havia baixat d’internet i l’acusat va intentar convèncer-lo perquè no es matés. Al contrari del que afirma la fiscalia, Raimon S.G. ha explicat que la víctima sí que es visitava amb psiquiatres i psicòlegs. Segons ell, la víctima “s’hagués acabat suïcidant igualment”.

Després de conformar-se amb una pena de tres anys de presó per cooperació al suïcidi, Raimon S.G. ha admès alguns errors en el temps que va tractar amb la víctima, com haver anat a comprar un gram d’heroïna que l’home li va demanar i que finalment hauria utilitzat juntament amb altres substàncies per provocar-se una sobredosi i matar-se.

Segons ell, sempre va intentar que la víctima “lluités per viure”, tot i que ja havia escrit un llibre explicant que es volia suïcidar perquè patia molt psicològicament. Raimon S.G. feia de voluntari en tasques d’acompanyament al centre d’acollida ‘El xiprer’, a Granollers. Per fer aquestes tasques, segons ell, no cal ser psicòleg ni psiquiatre, sinó només escoltar, com a persona,

Raimon S.G. també ha volgut contextualitzar una de les frases que la fiscalia va utilitzar per acusar-lo: “si un dia estàs cansat de tot i vols anar-te’n a l’altre barri, també t’ajudaré si vols”. Segons ell, aquesta frase li va dir a la víctima en un mail de l’agost del 2009, quan feia poc que s’havien conegut i ho va fer per guanyar-se la seva confiança. Després ja va intentar que desistís en la seva intenció, però “no era fàcil” i sempre va “confiar que no ho fés”.

Segons Raimon S.G. si s’hagués celebrat el judici, hagués pogut demostrar que les seves accions com a molt van ser una cooperació no necessària, ja que la víctima s’hauria suïcidat igualment amb la col·laboració d’algú altre.

A finals de gener va baixar a Barcelona a comprar un gram d’heroïna de gran puresa per 60 euros. L’endemà va quedar amb la víctima en un bar de Sant Pere de Vilamajor on li va entregar la droga i li va explicar com preparar-la i com injectar-se-la. En els dies següents, la víctima es va injectar la droga al seu habitatge de Llerona. El cadàver presentava 0,36 grams d’alcohol per litre de sang, paracetamol, cafeïna, codeïna i morfina, a més d’altres substàncies.

Sobre la compra d’heroïna, ha admès que va ser un “error”, que no ho havia fet mai abans i que per aconseguir-la va contactar amb una venedora de droga a través d’una monja de Barcelona que treballa amb ‘sense sostre’. “No vaig saber dir que ‘no'”. La víctima es va injectar l’heroïna i altres substàncies tres o quatre dies després.

Finalment, Raimon S.G. ha conclòs que té “la consciència molt tranquil·la, però ho tornaria a fer pel meu pare, el meu fill o el meu germà”.

Aquest dilluns, després d’intenses negociacions entre les tres parts, l’acusat ha reconegut els fets i s’ha conformat amb tres anys de presó per cooperació al suïcidi. La fiscalia ha retirat la petició de pena per tràfic de drogues, en considerar que no hi havia intenció de vendre la droga a ningú més.

Per la seva banda, l’advocada de la defensa, Esther Anglès, ha explicat que intentaran demanar l’indult total o parcial. Si no fos possible, es reclamaria que la pena de presó fos en tercer grau, només dormint-hi, a causa de la falta de perillositat o reiteració del delicte.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 490 persones.