QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Troben incompliments greus en 68 de les 145 inspeccions ambientals a empreses fetes en cinc anys

Entre 2015 i 2019, s’ha inspeccionat a 72 empreses diferents de la comarca

El 9 Nou
12/03/2020
Granollers

En les 145 inspeccions de prevenció i control ambiental que ha fet la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic entre els anys 2015 i 2019 en establiments d’incidència ambiental potencialment elevada situats al Vallès Oriental, n’hi ha 68 (46%) on s’ha conclòs que no es garanteix un compliment adequat de les condicions fixades en l’autorització ambiental integrada, segons les dades publicades per la Generalitat i analitzades per EL 9 NOU. El recompte inclou activitats situades a Castellterçol i Castellcir, que ara formen part del Moianès, i que per llei també estan sotmeses a aquests controls.

En aquests 68 casos, es constaten diversos incompliments i almenys un d’aquests té la consideració de rellevant. Impliquen que el titular adopti les mesures necessàries de correcció o prevenció per evitar l’afectació a persones i al medi ambient dels aspectes identificats com a incompliment. Tot això, sens perjudici del procediment sancionador que pugui incoar la Generalitat. A més, les correccions que s’apliquin són objecte d’una inspecció ambiental addicional de l’administració.

En 77 de les 145 inspeccions fetes entre 2015 i 2019, les empreses han superat el test: en 33 casos ho han fet complint satisfactòriament les condicions de l’autorització ambiental i, en 44, garantint un compliment adequat tot i la detecció d’alguna pega que es considera poc rellevant.

Entre 2015 i 2019, 72 empreses diferents de la comarca han rebut inspeccions. Algunes n’han passat només una i d’altres fins a quatre. Són activitats recollides en l’annex I.1 de la Llei 20/2009 de prevenció i control ambiental de les activitats.

La llista inclou empreses del sector de l’energia, la producció i transformació de metalls, indústries minerals i de la construcció, químiques, del sector tèxtil, la pell i el cuir, alimentària i del tabac, del paper, de la gestió de residus o activitats agroindustrials i ramaderes. L’any amb més inspeccions va ser el 2016 amb 40 activitats controlades. De l’any 2019 fins ara, només hi ha cinc informes disponibles al web.

De les 72 empreses inspeccionades, en 38 s’ha detectat un incompliment rellevant que fa que s’estableixi que no es garanteix un compliment adequat en almenys una ocasió durant el període entre 2015 i 2019. N’hi ha 33 on, també en almenys en una ocasió, s’han trobat incompliments poc rellevants. I, en 27 casos, han superat satisfactòriament la inspecció.

Ditecsa, de Montornès, és una de les empreses inspeccionades. Aquí l’11 de desembre passat hi va haver un greu incendi que va propiciar l’arribada d’aigua amb dissolvent al riu Besòs que va contaminar l’ecosistema. Entre 2014 i 2019, va ser inspeccionada cada any.

Els tres primers, la va superar satisfactòriament. El 2017 es va veure que es garantia el compliment adequat de l’autorització ambiental però es van trobar incompliments pocs rellevants relacionats amb les prescripcions com a gestor de residus. L’any següent, Ditecsa ja no va passar el test per anomalies detectades en el mateix camp. L’informe del 2019 està pendent d’emissió, segons la informació traslladada al diputat Jordi Terrades, del PSC, a través de la sol·licitud al Departament de Territori i Sostenibilitat articulada a través del Parlament.

Des de Territori i Sostenibilitat, recorden que “l’acció inspectora és l’instrument bàsic utilitzat per l’administració ambiental per comprovar en qualsevol moment, amb independència de les accions específiques de control de les activitats, les condicions ambientals fixades en l’autorització ambiental integrada”.

El període entre dues visites programades es fonamenta en l’avaluació del risc ambiental que pren com a referència criteris establerts en la normativa europea: l’impacte potencial i real de les instal·lacions sobre la salut i el medi ambient, l’historial de compliment de les condicions de l’autorització o la participació del titular de la instal·lació en el sistema de gestió i auditoria ambiental (EMAS).

En el cas de les activitats que plantegen riscos més alts, “el període no pot ésser superior a un any”. I, en les que portin associats riscos més baixos, no pot ser superior a tres anys.

Tot i no ser competència dels ajuntaments, per José Antonio Montero, alcalde de Montornès, “seria important millorar” la informació als ajuntaments dels processos d’inspecció que fa la Generalitat. “Hi ha marge de millora per tenir clar quina inspecció s’està fent, quina és la resposta de l’empresa… Tenir més informació seria interessant per als ajuntaments.” En aquests darrers cinc anys, sis empreses de Montornès han estat subjectes a inspeccions.

En el cas de Sant Celoni, on s’han controlat set empreses diferents entre 2015 i 2019, l’Ajuntament fa un seguiment i control de la contaminació ambiental de les activitats industrials amb el suport extern d’una empresa especialitzada. Fonts municipals recorden que la llei de prevenció i control de les activitats estableix la competència municipal per al control de camps com els sorolls, vibracions, escalfor, olors, subministrament d’aigües, abocaments d’aigües residuals als sistemes públics de sanejament per a totes les activitats, també les de l’annex I.1.

A Sant Celoni, també es fa un control de la contaminació ambiental per olors a partir de les queixes que es poden rebre de la població. Hi ha un protocol amb empreses químiques que informen sobre el motiu de les incidències i de millores per evitar que es tornin a produir.

Quim Colom, director general de la Unió Empresarial Intersectorial (UEI), considera que “hi ha d’haver controls” i les empreses “han de complir totes les normatives”. Amb tot, demana que no es demonitzi l’activitat industrial. Tampoc les empreses de reciclatge de residus, que “són un focus important de l’activitat econòmica de la comarca”.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 189 persones.