QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Una enquesta feta a 12 centres educatius de la comarca revela el retrocés del català a la Secundària

Només un 42% dels docents responen en català quan els alumnes se’ls adrecen en castellà

Una enquesta feta entre més de 200 professors de sis instituts i sis escoles de Primària del Vallès Oriental ha posat de relleu que l’ús del català retrocedeix a Secundària, respecte de la Primària, tant en l’alumnat com en el professorat. És una de les conclusions del treball de fi de grau que ha fet Berta Relats, de Lliçà d’Amunt, com a culminació de la carrera de Llengües Aplicades a la Universitat Pompeu Fabra. Va merèixer el Premi de Sociolingüística d’Òmnium Cultural en la 32a Festa de les Lletres Catalanes del Vallès Oriental que es va fer el 26 de novembre.

El treball analitza els usos lingüístics del professorat i alumnat d’escoles i instituts de Granollers, la Garriga, Parets, Cardedeu, Lliçà d’Amunt i Canovelles i es basa en les respostes a les enquestes que van fer, de forma anònima, 202 professors, prop de la meitat dels docents dels 12 centres.

L’autora remarca que la mostra respon a una combinació de pobles de majoria de persones catalanoparlants i altres de castellanoparlants i es considera força representativa de la mitjana catalana, ja que al Vallès Oriental, el 37,5% de la població té el català com a llengua habitual, i el 50,3% hi té el castellà. Són dades molt similars al conjunt de Catalunya (36,1% i 48,6% respectivament) segons les dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població de l’any 2018.

En l’àmbit de la comunicació escrita és on el professorat de Secundària és més fidel al català, amb el 83,3% però en la relació espontània amb l’alumnat fora de l’aula, només ho fa el 64,1% –vegeu gràfic adjunt–. Segons l’autora, això demostra la tendència del mateix professorat a destinar el català als usos d’àmbit més acadèmic i formal i menys en la relació oral o més espontània amb els alumnes.

Pel que fa a l’ús del català amb el professorat, també cau molt a Secundària, ja que passa del 51% dels alumnes que parlen en català amb els professors a Primària a només el 26% a la Secundària. En el cas de l’expressió escrita, la diferència no és tan gran. Passa del 58% a primària al 42,1% a Secundària. I on els alumnes parlen menys en català amb els professors és fora de l’aula on només ho fa el 20,2% en el cas de Secundària.

En el cas de Primària, el percentatge es duplica (43,2%). Fets com aquests explicarien, segons l’autora, que hi hagi alumnes que puguin lliurar exercicis o un treball escrits en un català correcte, però, en canvi, pràcticament no sàpiguen defensar-lo oralment. A més, les respostes dels professors de Secundària revelen que només el 42% respon en català sempre que els alumnes se li adrecen en castellà, mentre que la resta ho fa en castellà (15,8%) o bé diu que alterna les dues llengües (42%). En la Primària, però, prop del 80% diu que respon sempre en català, només el 4,6% ho fa en castellà i el 16% alterna les dues llengües.

L’estudi també demostra que en pobles on el català és la llengua predominant, com Cardedeu o la Garriga, també és predominant als centres educatius, tot i que la presència del castellà també creix a les aules de Secundària respecte de les de Primària.

Com a conclusions, el treball de Berta Relats diu que l’ús del català retrocedeix a la Secundària tant en l’alumnat com en el professorat i reflecteix una disminució molt significativa entre els docents. També que el predomini del castellà en l’àmbit públic i en la vida social dels joves es trasllada i s’imposa de forma creixent als centres educatius; que el professorat sovint veu el castellà com una eina més còmoda i fàcil per acostar-se a l’alumnat i que hi hagut un canvi sociopolític i demogràfic respecte als inicis de la immersió lingüística als anys 80.

L’autora del treball també conclou que la politització i la judicialització contra la llengua catalana ha incidit en els centres educatius, que la formació diferencial entre el professorat de Primària, més integral, respecte del de Secundària, més centrada en cada especialitat, influeix en els seus comportaments lingüístics. I creu que el català hauria de ser més present en les activitats extraescolars, en el lleure i en l’entorn.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.