Granollers és una de les 60 poblacions catalanes on, inicialment, s’aplicarà la nova llei per regular el preu de lloguer dels habitatges que el Parlament de Catalunya va aprovar amb el suport de part dels diputats de Junts per Catalunya (els quatre del PDeCAT hi van votar en contra), de part dels d’ERC (els dos de Demòcrates també van rebutjar el text), de Catalunya en Comú-Podem i de la CUP. Ciutadans, el PSC i el PP es van mostrar contraris al text, que finalment va rebre 71 vots a favor i 63 en contra. La normativa entra en vigor aquest dimarts després de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
La llei estableix que Granollers és una àrea amb un mercat d’habitatge tens i, per tant, on la llei és aplicable. Inicialment, s’ha designat d’aquesta manera a 60 municipis –bàsicament de l’àrea metropolitana i algunes capitals de comarca– però la llista es pot ampliar. No hi són ni Mollet ni les Franqueses, tot i haver superat els 20.000 habitants recentment.
Amb tot, la llei preveu que un ajuntament –o més d’un a la vegada– puguin demanar a la Generalitat –és qui ho haurà d’aprovar– que un municipi –o una part– rebi la consideració de zona amb un mercat tensionat. La petició ha d’estar justificada amb un informe, acotada a un període de temps concret i ha de ser aprovada pel ple municipal, segons estableix la llei, que només regula el lloguer dels habitatges destinats a residència permanent.
Per regular el preu, el nou text normatiu fixa que als contractes d’arrendament d’habitatge que es concloguin en zones amb un mercat tensionat, “la renda pactada a l’inici del contracte no pot ultrapassar el preu de referència per al lloguer d’un habitatge de característiques anàlogues en el mateix entorn urbà”.
El nou contracte tampoc podrà superar “la renda consignada en el darrer contracte d’arrendament –incrementada, com a màxim, amb l’índex de garantia de competitivitat aplicat de forma acumulada des de la data de celebració del darrer contracte– si l’habitatge afectat ha estat arrendat dins dels cinc anys anteriors a l’entrada en vigor d’aquesta llei”, data marcada per la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat.
De la limitació per fer un increment del preu del lloguer a l’hora de signar un nou contracte s’ha exclòs els petits tenidors en situació de vulnerabilitat. Serà així sempre que els seus ingressos –incloent el lloguer– no superin els 2.000 euros mensuals. Aquest va ser un dels aspectes recollits a les esmenes que va presentar Junts per Catalunya, tot i que inicialment la formació proposava un import superior per beneficiar un volum més important de propietaris d’immobles que els posen a lloguer.
Un acord in extremis dels partits que van donar suport a la llei i del Sindicat de Llogaters –l’organització que en va promoure el text– va permetre la incorporació de dues esmenes transaccionals sobre els textos inicials presentats per JxCat.
Francesc Xavier Aso, de la immobiliària Finques As&Ro, de Granollers, entén que la llei “tindrà poc recorregut” perquè l’Estat “la tirarà enrere”. “Si algun propietari veu que el preu és molt baix potser opta per no llogar aquell immoble però també cal tenir en compte la por de les ocupacions, que bàsicament es donen en pisos que són propietat d’entitats financeres però que fan que hi hagi gent que estigui llogant els pisos que té encara que sigui a preus més baixos per evitar que hi entrin okupes”, diu Aso, que recorda que els preus pugen a Granollers perquè “l’oferta és limitada per tota la demanda que hi ha” a la ciutat.
En aquest sentit, el Consell Català dels Col·legis d’Agents de la Propietat Immobiliària (API) de Catalunya considera que la nova llei “empitjorarà l’accés al mercat de lloguer de l’habitatge i això provocarà l’efecte contrari al desitjat”. És a dir, “una disminució de l’oferta de pisos de lloguer, més inseguretat jurídica per al propietari i un inevitable deteriorament del parc privat d’habitatges”. L’entitat també lamenta que la nova normativa hagi tirat endavant sense un debat amb tots els agents implicats.
{{ comment.text }}