Els usuaris de Rodalies afectats per les obres de la Sagrera s’han queixat que no havien rebut prou informació i que els trajectes s’allarguen molt més de l’habitual a l’estació de Sant Andreu Comtal, on acaben i comencen els trens de l’R2N i R11, des de Granollers i Girona, fins al 2 de desembre. L’estació ha hagut d’obrir les portes per assumir la riuada de gent que sortia mig desorientada i indignada.
El tall a Renfe ha coincidit amb una incidència a la L2 del metro i amb retards als busos, que no han pogut assumir tots els viatgers. La direcció de Rodalies s’ha mostrat, però, “satisfeta del funcionament del pla alternatiu”.
A diferència del que passa ara, l’R11, la línia de Girona, farà parada a totes les estacions entre aquesta estació i Granollers Centre perquè hi hagi un tren cada quart d’hora entre la ciutat vallesana i la capital catalana els dies feiners.
Així doncs, durant dos mesos i mig, els usuaris que continuïn cap al centre de Barcelona hauran de fer transbord a la línia 1 de metro.
Pel que fa als viatgers de Granollers-Centre, poden fer sevir un servei d’autocars directes fins a la Sagrera a les hores punta entre les 6 i 2/4 d’11 del matí i entre les 5 de la tarda i 2/4 de 9 del vespre els dies feiners. Fins a les 9 del matí del matí 200 persones havien fet servir aquest servei.
Els informadors de Renfe han hagut de donar moltes explicacions aquest matí a l’estació de Sant Andreu Comtal, que ha hagut d’assumir molt més passatge de l’habitual. Els trens han arribat plens de gom a gom de les línies que passen per Girona i Granollers.
La gran majoria de passatgers que anaven al centre de Barcelona han optat pel metro, que és a uns minuts caminant i no pel bus llançadora que duu a la Sagrera. Segons dades de Renfe, fins a les 9 del matí havien fet servir el bus 200 persones.
Els viatgers basculaven entre la indignació i la resignació mentre buscaven la millor alternativa per sortir de Sant Andreu. “Jo entenc que les obres s’han de fer, però a tots ens tocarà mirar rellotges, llevar-nos més d’hora i ser previsors. Crec que m’hauré de llevar d’hora i encara arribaré justa, però espero que sigui per bé”, ha dit l’Anna Maria, de Granollers.
Alguns dels usuaris més afectats pels canvis han sigut els que feien trajectes llargs i havien d’agafar un altre transport amb poca freqüència. És el cas de la Lara, una turista alemanya que havia d’agafar un tren a les 6 i 20 minuts del matí a Sants i que a les 8 i 45 minuts5 encara era a l’estació de Sant Andreu Comtal buscant la via per pujar al seu tren. Anava en direcció a Biarritz i descartava arribar-hi avui.
Diversos usuaris comentaven que s’havien assabentat “de casualitat” de les obres, però que no havien pogut tenir accés als horaris amb prou temps per planificar la millor opció.
En altres casos, es queixaven del retard i també del cansament acumulat de fer tres transbords abans d’anar a treballar, com ara el Jorge, que explica que ha trigat una hora i mitja més del que pensava per arribar al seu destí, la Llagosta. “Fatal, m’ho han fotut tot. Hi ha gent que no té vehicle com jo i no es pot anar de la Llagosta a Bellvitge en patinet”, ha lamentat.
També molts estudiants han arribat tard a classe pels canvis en els horaris i els transbords. “M’ha afectat molt perquè d’una hora de trajecte, han acabat sent dos i em fot una mica, la veritat. Prefereixo pagar que l’abonament gratuït, perquè he de matinar més i arribo tard”, ha lamentat l’Ainhoa mentre anava caminant al metro per anar a la universitat.
Una altra queixa que s’ha sentit entre els usuaris que arribaven a Sant Andreu Comtal era que no es podien fixar en el que deien les pantalles i que els informadors no sabien els horaris de tots els trens.
Renfe creu que “ha anat com la seda”
La directora de Rodalies de Catalunya de Renfe, Mayte Castillo, s’ha mostrat “molt satisfeta” del funcionament del pla alternatiu de transports que ha modificat 300 circulacions i ha canviat horaris de 700 maquinistes “per tal que tot funcionés com la seda, que és el que veiem avui”.
Castillo ha assegurat que s’ha instal·lat una escala addicional per millorar l’evacuació de l’estació de Sant Andreu Comtal, que és molt antiga i ha evitat parlar d’aglomeracions, tot recordant que els trens poden portar un passatge de 700 o 800 persones.
“Està clar que hi ha gent, però la canalitzem de manera que no es produeixi cap situació difícil o compromesa”, ha afirmat. “Tot està funcionant de manera molt correcta”, ha reiterat.
Incidència al metro
Aquest matí s’ha produït una altra incidència al metro ha complicat més la mobilitat des de Badalona a Barcelona. A banda de la incidència a l’R1, que passa per la ciutat, hi ha hagut un problema que ha provocat que no hi hagués servei entre Badalona Pompeu Fabra i Artigues Sant Adrià.
TMB ha recomanat als usuaris que agafin la línia H10 del bus, que allarga el recorregut fins a Pompeu Fabra. El servei s’ha acabat restablint pels voltants de les 11 del matí.
Futura estació de la Sagrera
Durant aquestes setmanes els treballs es concentraran en enllestir els 4,3 quilòmetres de vies noves que passaran per la nova estació de la Sagrera, la meitat de les quals aniran soterrades, i que permetran encabir la línia de Barcelona-Granollers-Girona a la infraestructura.
Pel que fa a la nova estació de Sant Andreu Comtal, es posarà en marxa a partir de l’11 de desembre. A partir d’aleshores l’estació antiga es destinarà a “altres usos”, tant per part de Renfe com de l’Ajuntament de Barcelona.
Tercera fase de les obres
A partir del 3 de desembre, s’iniciarà la tercera fase de les obres i de nou els trens començaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac, on els passatgers tornaran a tenir l’opció de continuar el seu viatge transbordant a peu fins a l’estació de Montcada i Reixac – Manresa, on podran enllaçar amb els trens de les línies R4, R12 o R7, o fer servir el servei de bus complementari, cada 15 minuts entre les 6 del matí i les 10 de la nit i amb trajecte fins a la Sagrera-Meridiana.
Aquest dispositiu afectarà 73.000 viatgers, gairebé el 20% dels usuaris de Rodalies.
{{ comment.text }}