Aquestes estacions, a més, podrien acollir també els trens Regionals, permetent d’aquesta manera la connexió del Vallès amb Lleida, Tarragona i Girona sense necessitat de passar per la ciutat de Barcelona. El col·lectiu assegura que la proposta suposaria una inversió baixa en comparació amb el benefici que comportaria per a l’Àrea Metropolitana.
La proposta parteix de la línia R8 com a base, que va entrar en funcionament aquest estiu per unir Martorell i Granollers sense passar per Barcelona. Segons els membres de Via Vallès, aquesta línia transversal permet pensar en fórmules de comunicació del territori de manera que s’eviti el pas per Barcelona, gràcies a la creació de diferents estacions que actuïn d’intercanviador en diferents punts de la xarxa, establint connexions directes entre els serveis de Rodalies de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).
El primer dels intercanviadors que proposen es trobaria a l’alçada de l’Hospital General de Catalunya, a Sant Cugat del Vallès, on actualment existeix una estació de la línia S1 dels FGC. A pocs metres d’aquest punt hi ha l’estació de Rubí de la R8, a una distància, però, que fa inviable la seva connexió a peu. El col·lectiu proposa traslladar aquesta estació a l’alçada de la dels FGC, per garantir una connexió a peu. A la vegada, proposen crear una nova estació a la R8 més a prop de Rubí, per donar un servei real a la població i sobretot al polígon industrial sud.
Aquesta obra, que donaria resposta a municipis de l’àrea de Terrassa com Sant Cugat i Rubí, suposaria una inversió mínima que Via Vallès estima en uns 5 MEUR que hauria de sufragar Adif, per tant l’Estat. El càlcul s’ha dut a terme en base a l’estació Terrassa Est, inaugurada fa tres anys, i que té les característiques que proposen a l’intercanviador de Sant Cugat.
El segon intercanviador es troba al nus de Cerdanyola on conflueixen les línies de Rodales R4 i R8, donant servei a Sabadell, Barberà del Vallès, Badia del Vallès o Ripollet. Aquí la inversió seria més accentuada, donat que s’haurien de crear les estacions en un espai on no hi ha parada, i d’altra banda habilitar no només una zona d’aparcament sinó també l’accés des de Cerdanyola o Barberà.
“És una proposta de futur, perquè l’any vinent entra en funcionament el tren d’alta velocitat a Catalunya per enllaçar amb la frontera i els trens regionals es preveu que puguin passar per aquí”, destaca Ferrant Ponts, membre de Via Vallès, que veu en el fet que la via compti amb un tercer rail preparat per l’ample europeu com una opció de futur. “És desitjable que els trens regionals passin per aquí i que enllacin el Vallès amb la resta del territori”, assenyala Pont, que assegura que es podria unir Tarragona, Lleida i Girona i reduir no només el temps de durada del trajecte sinó també l’espera dels passatgers en els punts de transbord.
{{ comment.text }}