El Circuit Ferroviari de Cal Gavatx, a les Franqueses, ha estrenat les reformes que s’hi van fer durant les vacances de Setmana Santa. Concretament, es va ampliar una de les andanes, es va renovar el balast de la platja de vies i es va instal·lar una caseta de ferro a la zona de l’estació. En aquesta darrera instal·lació s’hi ha ubicat el Control de Trànsit Centralitzat (CTC), el dispositiu que permet fer un seguiment de tots els trens que circulen pel circuit, i que controla des d’un únic punt tots els mecanismes de canvi de via.
“Fins ara l’havíem de posar i treure cada cop que obríem el circuit. El posàvem sobre una taula de bar al mig del parc. Ara disposem d’una instal·lació apta per tenir-hi aquest dispositiu, i això ens facilita molt la feina en l’aspecte logístic. D’altra banda, a la caseta també hi ha el quadre de senyals, que fins ara es trobava a la intempèrie i de tant en tant hi havíem de lamentar accions vandàliques. Alguna vegada ens l’havien arribat a arrencar, i això ens impedia posar en marxa el circuit”, explica Guillem Rius, president del Centre d’Estudis Ferroviaris Via Oberta, l’entitat que gestiona la instal·lació.
“D’altra banda, el fet d’haver allargat una de les andanes respon a la necessitat de guanyar espai per encabir-hi aquesta nova caseta, però un cop feta aquesta obra també tenim la possibilitat de posar trens més llargs a les vies. Per tant, hi sortim guanyant per partida doble. De cara al futur tenim previst complementar aquesta actuació amb la construcció d’un pas a nivell per facilitar la sortida de viatgers”, afegeix Rius.
Les obres de millora les van dur a terme els mateixos membres del Centre d’Estudis Ferroviàris Via Oberta, que actualment compta amb 71 socis tant del Vallès Oriental com d’altres comarques veïnes. L’entitat es va fundar el 1998, i el 2006 va posar en marxa el Circuit Ferroviari de Cal Gavatx, per on cada diumenge al matí circulen trens a escala, la majoria dels quals són tripulats. A les instal·lacions hi ha una quinzena de trens, dos dels quals són propietat de la mateixa associació, la resta són cedits per particulars. Tots reprodueixen models reals de ferrocarril.
El Centre d’Estudis Via Oberta també publica des del mes de gener passat un butlletí informatiu adreçat als socis, amb periodicitat trimestral.
{{ comment.text }}