EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El 9 de glossa | L’anglès a l’educació infantil. Ensenyar o descobrir la llengua?

Qualsevol procés d’ensenyament explícit d’una llengua requereix, per part dels aprenents, tenir en major o menor mesura consciència metalingüística, i els infants d’aquesta etapa encara no la tenen prou desenvolupada

El 9 Nou
01/03/2024

Anna Vallbona i González

La globalització no ha pas deixat al marge l’aprenentatge de les llengües estrangeres a l’escola. L’anglès s’ha anat infiltrant a totes les etapes educatives fins a caure com una cascada sobre l’educació infantil. Frases com ara “Els infants són com una esponja” o “Com més aviat millor, que si no no el parlarà mai” han esdevingut lemes per a moltes famílies, i les escoles s’han vist abocades a anticipar l’ensenyament-aprenentatge de la llengua anglesa quan els infants tot just inicien el seu procés d’escolarització.

Què vol dir aprendre una llengua? Es pot ensenyar una llengua estrangera a l’etapa d’educació infantil? En termes generals, podríem dir que qualsevol procés d’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres implica un mètode, entès com un procés de mediació entre qui ensenya i qui aprèn, entre el mestre, que ofereix oportunitats d’aprenentatge, i l’alumnat, que comparteix oportunitats de reflexió i d’interacció a l’aula. Qualsevol procés d’ensenyament explícit d’una llengua requereix, per part dels aprenents, tenir en major o menor mesura consciència metalingüística, i els infants d’aquesta etapa encara no la tenen prou desenvolupada.

Si l’objectiu és, doncs, introduir l’alumnat al coneixement de la llengua estrangera a l’etapa d’educació infantil, aquest procés hauria d’estar emmarcat dins el que s’ha anomenat L’éveil aux langues, és a dir, la descoberta de les llengües. Un procés basat en un aprenentatge implícit, pràctic i intuïtiu. Els infants tenen una marcada disposició a comunicar-se, a jugar, a interactuar, i si aquests elements es dirigeixen adequadament poden millorar les oportunitats de descoberta de la llengua. Es tracta, per tant, de sensibilitzar l’alumnat envers la llengua estrangera a través del joc, dels contes o de les cançons, de les rimes i dels jocs de paraules, sense posar gaire èmfasi en els elements lingüístics. El coneixement implícit a edats primerenques és lent i necessita temps.

D’altra banda, la variable edat no la podem desvincular d’altres factors. En situacions en què l’exposició a la llengua que s’aprèn és mínima (sessions de curta durada, d’entre 20 i 40 minuts per setmana, per exemple), cal generar i desenvolupar un context proper i significatiu per als infants, que tingui en compte el seu desenvolupament físic, social, emocional, psicològic i cognitiu. Cal, doncs, vetllar perquè efectivament hi hagi un context de qualitat on els mestres s’expressin amb fluïdesa i naturalitat en llengua anglesa, de manera que els infants puguin sentir-la i gaudir-la. Els infants són i poden ser grans aprenents de llengua. Cal donar-los temps d’exposició de gran qualitat perquè jugant puguin descobrir l’anglès de mica en mica. Aquest és el primer pas per tal que amb el temps necessari i l’estudi esdevinguin parlants d’aquesta llengua.

Glossa-Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (UVic-UCC)

LA PREGUNTA

Creieu que el Barça de Hansi Flick pot fer una bona temporada amb la plantilla que té en aquests moments?

En aquesta enquesta han votat 243 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't