QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Vallesans al ral·li Dakar

El Ral·li Dakar que es torna a disputar a l’Aràbia Saudita a partir d’aquest divendres tornarà a tenir representació vallesana

El Ral·li Dakar del 2024, que es disputarà del 5 al 19 de gener al desert de l’Aràbia Saudita, serà especial per a la família Tibau. Quinze anys després de dissoldre el seu propi equip –i un després de la retirada de Rafa Tibau com a pilot– la nissaga de Caldes ha decidit recuperar la seva estructura amb aires renovats. Rafa Tibau i la seva neboda, Maria Helena Tarruell, faran de team managers –caps d’equip, en català– del nou Tibau Team, i Pol Tibau –un dels fills– repetirà com a copilot de la marca vallesana amb Pep Sabaté.

L’ambició de recuperar el Tibau Team ha sortit després que el mateix Rafa Tibau partís peres amb el que havia estat el seu soci els últims anys, dins l’estructura de TH Trucks. El pilot calderí va convertir aquest adeu en una oportunitat: ha recuperat la seva antiga estructura 15 anys després de dissoldre-la pels problemes econòmics generats per la suspensió del ral·li del 2008. “El nou Tibau Team és la nova generació de la família i la idea és que la Maria Helena i el Pol se’l puguin anar fent seu amb els anys”, explica Rafa Tibau.

L’equip s’ha muntat a contrarellotge durant l’últim mig any a través de contactes, lloguer de vehicles i la confiança dels equips a què fan assistència. Entre ells, hi ha Prodrive –un dels més potents del ral·li–, però també un de brasiler i un altre de xinès. Al comandament de l’assistència, a més de Rafa Tibau, hi haurà Maria Helena Tarruell, que s’estrena en aquest càrrec després d’haver corregut el Dakar del 2021 en cotxes clàssics. “És un repte i un honor. Crec que estem capacitats per fer-ho i més amb l’experiència del meu tiet al costat”, admet la neboda. La idea de Tarruell és poder consolidar l’estructura i continuar formant-ne part, amb la il·lusió de muntar un equip de camions únicament femení dins el propi Tibau Team al llarg dels propers anys.

Pol Tibau, per la seva banda, repetirà experiència com a copilot d’un camió, amb la idea, això sí, d’arribar a ser pilot aviat, com el pare. “He après molt d’ell i poder format part del Tibau Team era un somni que tenia de petit.” Pel que fa aquest Dakar, Pol Tibau diu que serà “dur”, perquè tindrà enllaços molt llargs entre etapa i etapa.

Lucas Cruz: l’afany d’una nova victòria

La parella que formen el copilot Lucas Cruz, de Caldes, i el pilot espanyol Carlos Sainz és una de les més famoses i de les que sempre són a les travesses per guanyar el Dakar. Aquesta propera edició tindran més arguments per aconseguir una victòria per diverses raons. Serà el tercer any d’adaptació al seu cotxe Audi Q e-tron, que torna amb millores importants. Encara que també hi ha altres factors a destacar. Un dels seus principals rivals, el vigent campió –Nasser Al-Attiyah– provarà sort amb un nou equip. I, igualment, arriben al ral·li, per sort o per desgràcia, amb l’experiència de l’abandonament de l’edició passada.

Lucas Cruz anirà a totes a guanyar el que seria el seu quart Dakar. Amb Carlos Sainz, no aconsegueixen la glòria des del 2020. “L’any passat ens tocava lluitar i vam prendre més riscos dels que tocaven. El vehicle estava en inferioritat de condicions: teníem més pes que d’altres i menys potència del que tocava. Aquest any hem treballat en la suspensió i hem aconseguit tenir un cotxe amb més potència, tot i que encara tenim un pes mínim bastant alt”, argumenta Lucas Cruz en declaracions a EL 9 NOU.

Lucas Cruz a Caldes abans de marxar
Lucas Cruz a Caldes abans de marxar / Toni Torrillas

El copilot de Caldes explica que, malgrat les noves prestacions del vehicle, serà un ral·li previsiblement lluitat, perquè tots els rivals han millorat els vehicles. Amb Carlos Sainz, no han parat de rebre l’escalf dels aficionats. Per aquest proper Dakar, portaran més de 10.000 missatges de suport sobre impresos al cotxe. El mateix Cruz ha admès aquests dies el seu desig de començar la prova, que estan preparats per competir i que el suport de l’afició serà de gran ajuda.

Al davant, tindran un Dakar dur, a parer del vallesà, amb diverses novetats pel que fa al recorregut. “Serà complicat. A la part inicial, hi ha un parell d’etapes amb molta roca, en què el risc de punxades serà bastant alt. A més, a la primera setmana hi haurà dues etapes marató sense assistència i això farà que s’incrementi la dificultat. A la segona marató, hi haurà sis campaments distribuïts al llarg del recorregut i, a partir de les 4 de la tarda, t’obligaran a parar al primer que et trobis.”

Aquest proper Dakar podria ser l’últim de Lucas Cruz i Carlos Sainz junts. El pilot madrileny, de 61 anys, acaba contracte amb Audi i s’estaria debatent sobre el seu futur. Cruz insisteix que ara no és moment de pensar en això, sinó a fer un Dakar per emmarcar.

José Luís Criado i KH-7, un pas més cap a la sostenibilitat

Motor i sostenibilitat són dos conceptes, a priori, difícils de fer casar en una competició sobre rodes. Però hi ha exemples i exemples. Un d’ells és el de la marca vallesana KH-7, amb l’equip de camions Epsilon al darrere i l’històric José Luis Criado, de la Roca, fent-hi de copilot.

Per aquest any, allargaran el seu projecte de fer el ral·li amb un camió de zero emissions i han anat un pas més enllà. El vehicle ha millorat les seves prestacions i serà encara més sostenible: aquesta vegada farà servir hidrogen i oli reciclat per poder funcionar. El desenvolupament d’aquest nou vehicle farà possible que l’equip vallesà redueixi al voltant d’un 90% les emissions habituals d’un camió de les seves característiques. L’any passat, aquesta xifra es reduïa entre el 40% i el 50%.

José Luís Criado, de la Roca
José Luís Criado, de la Roca / Toni Torrillas

Per a Criado –i també per al pilot, Jordi Juvanteny–, aquest fet és important i motiu d’orgull. “És un repte. He fet el Dakar tota la vida; serà la 33a vegada. Hi he aconseguit grans resultats. Al final de la nostra carrera, som els més innovadors i això ens dona piles per continuar competint”, argumenta Criado. El copilot de la Roca insisteix que creu que no han de “demostrar res”: només que acabar un Dakar amb un vehicle sostenible es pot fer. A l’equip de Criado, també hi haurà els mecànics vallesans Agustí Campà –de Granollers–, Miguel Arjona –de Montornès– i Àlex Milà, de Santa Maria de Palautordera.

El camió, un MAN 6×6, està traccionat per un 90% d’hidrogen i un 10% d’oli vegetal, que s’aconsegueix a partir d’oli de cuina reciclat i residus orgànics, entre d’altres. L’any passat, malgrat la innovació, el camió de Criado va tenir molt problemes i van quedar desqualificats de la competició pels components de què estava fet el vehicle. Aquest any, el Dakar ha creat una categoria només per a vehicles zero emissions, amb l’objectiu de continuar caminant cap aquesta via.

El projecte de Criado i Epsilon també va més enllà del vehicle sostenible i la competició. “Tenim una col·laboració amb una fundació de l’Aràbia Saudita. El dia de descans, els anirem a entregar els dibuixos que els han fet els usuaris de la Fundació Vallès Oriental”, explica. Igual que l’entitat vallesana, la d’Aràbia Saudita, tutelada pel govern local, dona cobertura a persones amb alguna discapacitat.

Ral i Blanco, de l’Ametlla, faran les dunes del desert junts

Oscar Ral i Xavi Blanco. Pilot i copilot. Tots dos són de l’Ametlla. “Vivim a dos carrers”, explica el segon, que duu prop d’una desena de Dakars. Per Oscar Ral, copropietari d’una empresa del sector farmacèutic, serà la segona vegada que fa el ral·li més dur del món. L’any passat va poder creuar la línia de meta –“Era l’important”, diu–, però planteja una trajectòria al Dakar amb mirada llarga i, almenys, a quatre anys vista per arribar on vol ser. “L’objectiu d’aquest any és superior al de l’any passat. Pugem una categoria –de T3 a T4– i tenim un cotxe amb més potència i més cavalls, preparat per l’equip Buggy Masters, de Caldes”, explica Ral.

Xavi Blanco i Oscar Ral –al centre, de blau– van ser desens de la seva categoria al Ral·li del Marroc
Xavi Blanco i Oscar Ral –al centre, de blau– van ser desens de la seva categoria al Ral·li del Marroc / Arxiu Xavi Blanco

Amb l’horitzó de professionalitzar el seu pas pel món del ral·li, Oscar Ral ha passat de dur de copilot un amic –Carles Jiménez, de la Roca– a tot un professional del sector, Xavi Blanco. Els astres s’han alineat per a un i per a l’altre. Blanco va tancar la temporada passada la seva etapa com a pilot de la francoitaliana Camelia Liparotti i Ral buscava ser al costat d’un professional per poder fer un pas més enllà.

Tots dos s’havien conegut quan Ral preparava el seu primer Dakar i Blanco li va impartir un curs. Aquesta temporada l’han fet junts, amb una meritòria 10a plaça al Ral·li del Marroc, que es va disputar a l’octubre, i es veuen més preparats que mai per fer una bona posició al Dakar. “L’objectiu és acabar el ral·li, si pot ser, entre els 20 primers. Sé que soc amateur, a diferència d’altres pilots. Per això, hem de plantejar una carrera diferent: agafar ritme, mantenir-lo i esperar el nostre moment”, explica el pilot.

Com que viuen a prop, Ral i Blanco poden dinar i comentar la jugada sovint. El primer diu que el copilot l’ha motivat molt i, amb ell, ha fet una “millora substancial” del seu pilotatge. “Em sento físicament i psicològicament més fort.”

LA PREGUNTA

Creu que Carlos Mazón ha de dimitir com a president de València?

92%
8%
En aquesta enquesta han votat 260 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

Fes un comentari

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't