El Govern afirma que vol “millorar la viabilitat econòmica del Circuit” i “reconduir les irregularitats” amb els canvis en la direcció

La Generalitat anuncia que Fontserè continuarà encara com a director general els dos pròxims mesos i s’absté de valorar la seva etapa

El Govern català ha parlat sobre els motius que l’han dut a fer canvis en la direcció del Circuit de Barcelona-Catalunya, en què Maria Teixidor reemplaçarà a la presidència Josep Mateu -president interí des de la dimissió al febrer de Vicenç Aguilera-, i Josep Lluís Santamaria substituirà Joan Fontserè. Aquests canvis ratificats al Consell d’Administració del Circuit de divendres. Fonts del Govern han assegurat a aquest diari que amb aquests nomenaments busca “millorar la viabilitat econòmica del Circuit” i “reconduir situacions com les irregularitats en la gestió de la instal·lació com reflectia l’informe de l’auditoria de la Generalitat que es va fer pública al gener”. Des del mateix Govern també han assegurat que Fontserè exercirà encara de director general als pròxims Grans Premis de fórmula 1 (16 d’agost) i MotoGP (27 de setembre). 

En referència també a la direcció, la Generalitat pretén reforçar la figura del president. “Es reformularà el model de governança i es farà una modificació dels Estatuts perquè el president assumeixi funcions executives, és a dir, que no sigui només una figura representativa com fins ara, sinó que tingui també un paper rellevant en la gestió”, assenyalen aquestes fonts del Govern, que afirmen la Generalitat buscarà millorar la viabilitat econòmica del Circuit amb l’aplicació d’un pla estratègic. “Impulsarem un pla estratègic que ens permeti establir noves aliances a nivell nacional i internacional amb empreses i entitats. Per això hem optat pel perfil de Maria Teixidor, ja que amb la seva trajectòria té molt clar com impulsar aliances estratègiques”, argumenten des del Govern. Teixidor, és advocada de professió i, en l’àmbit de l’esport, va formar part entre 2015 i 2020 de la junta del FC Barcelona exercint càrrecs com el de secretarà i responsable del futbol femení. La renovació dels contractes de fórmula 1, que expira aquest any, i de MotoGP, que finalitza el 2021, seran alguns dels altres objectius de la nova direcció.

La viabilitat econòmica de l’autòdrom de Montmeló ha generat controvèrsia per les pèrdues amb què ha tancat els darrers anys tot i que l’equipament va concloure el 2019 amb un dèficit per sota dels 2 milions, pèrdua bastant inferior als 7,8 milions negatius del 2018. Institucions com l’Ajuntament de Barcelona han qüestionat la necessitat de destinar recursos públics a la instal·lació de manera que, des de l’entrada d’Ada Colau a l’alcaldia, el Consistori ha anat reduint la seva aportació fins deixar-la a 0 el 2020: 3 milions el 2017, 2,5 el 2018 i 1,5 el 2019. Al centre de la controvèrsia s’ha situat la fórmula 1 pel costós cànon que s’ha d’abonar a Liberty Media -empresa organitzadora del Mundial-, per albergar la prova reina de l’automobilisme. El Circuit sempre ha mantingut la confidencialitat d’aquesta clàusula però alguns mitjans apunten a poc més de 20 milions d’euros. 

Joan Fontserè ha reconegut en més d’una ocasió que la fórmula 1 genera impacte negatiu en el compte d’explotació de l’autòdrom vallesà, ja que el que ingressa el traçat pel públic no arriba a cobrir el cost del cànon. Tot i així, des del Circuit, i des d’institucions com la mateixa Generalitat i l’Ajuntament de Montmeló sempre s’ha destacat la repercussió econòmica de l’esdeveniment al territori català -xifrada en 340 milions d’euros segons el Secretari d’Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer-, pel que es defensa l’aportació del Govern a la instal·lació. La injecció econòmica de la Generalitat ha passat de 14 a 5 milions aquest 2020 ja que el Circuit no haurà de pagar cànon per la fórmula 1 i la MotoGP en celebrar-se a porta tancada. Joan Fontserè, des que assumís la direcció general de l’equipament el 2015, sempre ha tingut entre les seves prioritats incrementar el nombre de dies d’activitat al traçat per augmentar els ingressos i en aquest sentit ha aconseguit portar els Mundials de Ral·licròs i Superbike, crear el Festival BiCircuit i impulsar el lloguer de les pistes per tandes de ciclisme. El Govern s’absté de valorar l’etapa de Fontserè. 

Pel que fa a les irregularitats que cita la Generalitat, una auditoria de la mateixa Generalitat feta pública pel diari El País al gener va detectar algunes anomalies en la gestió del Circuit com retribucions per valor de més de 720.000 euros no recollides al conveni i contractacions de treballadors no permeses en el sector públic del Govern. A més de les irregularitats en el règim de retribucions i contractacions temporals, l’informe també considerava que s’havien de corregir aspectes com el pagament de les hores extres sense l’aprovació del Consell d’Administració i el repartiment d’entrades gratuïtes en els principals esdeveniments que tenen lloc al traçat. Amb posterioritat a aquest informe, el Circuit va presentar un pla d’actuació per corregir les anomalies que, segons fonts de l’autòdrom, va rebre l’aprovació de la Generalitat. 

LA PREGUNTA

Cal prendre mesures preventives davant fenomens com la DANA?

En aquesta enquesta han votat 492 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't