QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

“El mòbil no em feia tanta falta com em pensava”

Els alumnes de quart d’ESO de l’Institut El Til·ler de les Franqueses estan una setmana sense utilitzar el mòbil

Els alumnes de quart d’ESO de l’Institut El Til·ler de les Franqueses van aconseguir trobar nous reptes i aficions, alternatives al mòbil, durant la setmana que van estar sense utilitzar l’smartphone, entre dilluns i diumenge d’ara fa poc més d’una setmana. L’instigador de la setmana sense mòbils va ser el seu professor de Socials, Pau Blanch, que va proposar als seus 120 alumnes de quart d’ESO d’estar una setmana sencera sense utilitzar els dispositius.

“He buscat altres maneres d’entretenir-me i he sortit més al carrer. Hem quedat amb els amics trucant-nos al telèfon fix. El mòbil no em feia tanta falta com em pensava”, explica Nico Cerruti, de la classe de quart C. “Vaig dir a la meva mare que me l’amagués i m’he adonat que soc igual de feliç amb mòbil que sense”, explica Àlex Cebrián. Biel Cámara, de la mateixa classe, també va complir el repte. “He vist que hi ha altres formes de passar el temps i d’entretenir-me que no sigui amb el mòbil. He llegit”, explica.

“Vaig obrir una caixa que tinc, amb puzzles i jocs. Potser vaig fer 20 manualitats diferents durat tota la setmana. Vaig pintar pedres! Ho havia fet altres vegades, quan se n’anava internet a casa, però ara potser feia un any o dos que no estava tant temps sense entrar a les xarxes socials, com Instagram o TikTok”, explica Axel Negrín. “El primer i el segon dia, acabava de dinar i deia: ai, no sé què fer. M’avorria. Després vaig pensar que no feia falta el mòbil. Algun dia vaig sortir a córrer i algun altre vaig cuinar: vaig fer un pastís”, explica Lucía Velarde, de la mateixa classe.

Dilluns els alumnes de quart C van posar en comú el repte i també les anotacions que han fet al fanzín que han escrit a mode de diari personal. Durant la resta de la setmana Pau Blanch ha anat fent aquestes sessions amb la resta de línies –cinc– que té El Til·ler en l’últim curs d’ESO. Alguns explicaven que havien complert el repte al peu de la lletra. D’altres, a mig gas. “I els que no l’han fet, han estat honestos i m’ho han explicat. Més de la meitat de la classe ha fet el repte”, explica Pau Blanch.

Els alumnes ja feia unes setmanes que sabien que els tocaria fer aquest exercici de classe, coincidint amb la unitat temàtica sobre la revolució industrial. “La majoria, d’entrada, deien que no volien estar una setmana sense utilitzar el mòbil. Després s’ho van parlar entre ells i van anar dient que sí.” Alguns es van acabar prenent la setmana com un repte; d’altres, molts d’ells a l’inici, com un sacrifici. “L’objectiu era prendre consciència sobre l’ús d’aquests aparells i també tenir una visió àmplia sobre què és la tecnologia.”

“Soc addicte al mòbil i ho dic”

Alguns dels alumnes expliquen que estan més o menys enganxats al mòbil. “Els meus pares em diuen que soc molt addicte. Ho admeto: hi soc addicte i ho dic”, reconeix Axel Negrín. D’altres, malgrat reconèixer no connectar-s’hi tant, insisteixen que és imprescindible el mòbil a la seva vida. “Al principi, pensava: què faré una setmana sense mòbil? En tinc des de sisè i ja el vaig tenir tard perquè ja tenia amics que en tenien des de feia molt temps”, diu Nico Cerruti.

El repte els ha fet ser més conscients de l’addicció al mòbil. “Crec que a partir d’ara em posaré un límit de temps: una horeta per a cada aplicació. Les xarxes socials les fan perquè ens hi enganxem”, admet Negrín. Un altre company de classe, en canvi, explicava que no l’havia fet. “M’he limitat el temps, però he estat igualment una horeta cada nit a TikTok. Estem tots enganxats al mòbil”, explica Èric Arnela.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 242 persones.