QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

“Hi ha una falta de supervisió del que veuen els joves a les pantalles”

El ‘youtuber’ Roc Massaguer alerta sobre addicions en una jornada del Consell Comarcal

L’avanç imparable de les tecnologies ha fet cada vegada més accessible l’ús de les pantalles i ha creat addicció a molta gent. La situació preocupa, sobretot en l’àmbit dels joves, i moltes vegades no es tenen les eines per combatre-ho. “Els joves poden consumir tot el que vulguin i hi ha una falta de supervisió del que fan amb les pantalles”, explicava dimecres al migdia el conegut youtuber i periodista Outconsumer, àlies de Roc Massaguer, en una xerrada al Museu de Ciències Naturals de Granollers.

La seva ponència formava part de la 14a edició de la Taula de Salut Jove del Vallès Oriental, organitzada pel Consell Comarcal, on s’hi va tractar la “influència del model adult en el consum dels joves”. A és a dir, com els mals hàbits dels grans repercuteixen directament en els adolescents i joves que s’hi emmirallen. A la jornada, hi van participar tècnics de joventut dels ajuntaments, de salut, educadors, Mossos d’Esquadra i altres persones que treballen amb col·lectius de gent jove.

Un dels temes que més preocupen i que va centrar bona part del debat va ser, justament, el de les pantalles. Segons el mateix Masseguer, els sectors acadèmics encara no s’atreveixen a dir si l’addicció a les pantalles respon a “un mal ús” de la tecnologia o ja és un tema de “ludopatia”. “Sigui com sigui, hem d’anar amb compte”, va explicar.
Ni les pantalles ni, per tant, els videojocs ni les xarxes socials són dolentes com a tal. “Creen addicció. Les pantalles són a tot arreu i tenen com a objectiu que les consumim. Els que creen productes per a pantalles, al cap i a la fi, són empreses que busquen beneficis”, va explicar Massaguer. El conegut youtuber es va dedicar a desgranar els perquès de les addiccions i com les empreses busquen que els usuaris consumeixin més i més contingut a través de les pantalles. Sigui a través d’incentius per enganxar el públic a un videojoc –els coneguts com a patrons foscos– o través de contingut radical i sovint violent que l’algoritme de les xarxes socials ens ensenya. “Volen que estiguem enfadats perquè, a mesura que el contingut es radicalitza, augmenta la nostra fidelitat a les xarxes.”

Per tal d’evitar caure en les grapes que incentiven l’addicció, les jornades també van incorporar altres xerrades que van servir per posar en context el tema de les addiccions i també per prevenir-lo. La jornada va començar amb una conferència a càrrec d’Aida Sánchez, del Projecte Home, sobre l’evolució de l’adolescència lligada a la societat del consum. Eduard Casas, de l’associació GASS, va analitzar com el consum adult influeix directament en els joves. I Àlex Letosa, del Centre Camina, a Mollet, va parlar d’eines per a professionals i famílies per prevenir addiccions.

“Han vingut una mitjana de 70 persones a la jornada. La sensació general és que hi ha molta preocupació per les addiccions, però tothom s’oblida que els primer dependents som els adults i això no deixa de ser un reflex de la societat”, explica la cap de l’àrea de Serveis Personals del Consell Comarcal, Fina Recio.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.