La mobilitat elèctrica, el repte és ara

Si optem per un vehicle elèctric la nostra economia hi guanyarà, però el medi ambient, encara més

El 9 Nou
12/07/2019
Granollers/Vic

El vehicle elèctric està rebent actualment un impuls sense precedents per part de moltes administracions, que el veuen com la solució més plausible per reduir la contaminació (ambiental i sonora) a les gran ciutats. Pel govern català, per exemple, prioritzar el vehicle elèctric és una de les fites que s’ha marcat per als propers anys per arribar a instaurar un model energètic més sostenible. I és que el sector dels transports és molt dependent dels combustibles fòssils.
D’altra banda, el juny passat es van donar a conèixer les conclusions d’un informe encarregat per l’entitat Transport & Environment i elaborat per la consultora britànica Element Energy que assegurava que a l’Estat espanyol es podrien estalviar més de mil milions d’euros a l’any en el cas que es pugui construir una xarxa de càrrega intel·ligent i Europa aprofiti tot el potencial del reciclatge de les bateries. L’ens reconeix que els beneficis ambientals només s’obtindran si l’electricitat utilitzada no és fòssil i si s’inverteix en instal·lacions de reciclatge de bateries.
Però, quins arguments tenim per conduir un cotxe elèctric? La companyia elèctrica Endesa en planteja uns quants, i el compromís amb el medi ambient és la principal. Durant la vida útil d’un cotxe elèctric es deixen d’emetre 2 tones netes de CO2 a l’atmosfera, per tant, és una alternativa clara i efectiva. A més, el vehicle elèctric ajuda a fer una gestió eficient del sistema elèctric, perquè permet aprofitar l’excedent d’energia renovable a la nit, cosa que implica un menor consum d’energia fòssil durant el dia.
El vehicle elèctric produeix zero emissions de CO2 per tant, sembla un valor segur tenint en compte l’aposta de la Unió Europea, que s’ha marcat com a objectiu que l’any 2050 desapareguin els vehicles de combustibles fòssils. Per aconseguir-ho, cal un procés gradual que permeti al 2030 el transport net en el centre de les principals ciutats. A banda, el 80% de la contaminació acústica a les ciutats la genera el trànsit, i el vehicle elèctric pràcticament no fa soroll durant la conducció.
El cost de circular amb electricitat és tres vegades més baix que fer-ho amb gasolina. A això cal sumar-hi la possibilitat de contractar tarifes elèctriques més favorables i pensades per a clients amb vehicle elèctric, que poden proporcionar uns preus més avantatjosos a la nit, aprofitant les hores vall de consum i que serien idònies per recarregar el vehicle.
El cotxe elèctric és més car que el vehicle convencional, però a llarg termini surt a compte bàsicament per al menor cost de manteniment, d‘energia i d’impostos. Les administracions públiques cada vegada ofereixen més avantatges als propietaris de vehicles elèctrics. Alguns ajuntaments bonifiquen l’Impost de Vehicles de Tracció Mecànica o ofereixen aparcaments gratuïts. En algunes ocasions el govern central ha subvencionat la compra de vehicles elèctrics. A més, cal tenir en compte les polítiques de restriccions de circulació de vehicles de combustió que els ajuntaments de les grans ciutats comencen a adoptar per reduir episodis d’alta contaminació. En l’actualitat hi ha moltes opcions noves per moure’s per un entorn urbà i totes elles coincideixen en una cosa: Són elèctriques.
Un altre aspecte a tenir en compte és que l’autonomia d’un vehicle elèctric dona per al 95% de les necessitats anuals en un entorn urbà. També cal recordar que cada vegada hi ha més punts de recàrrega disponibles, sigui en vies i àrees urbanes o en centres comercials. Precisament la companyia Endesa preveu la instal·lació de punts de recàrrega a la via pública. Aquest any i el vinent s’abordarà una primera fase en la qual es preveu instal·lar a Catalunya 300 carregadors amb diferents tecnologies: Semi-ràpida 22 kW; ràpida 50 kW i ultra-ràpida 350 kW, que rebran electricitat 100% certificada d’origen renovable. Aquesta primera fase vol facilitar que hi hagi punts de recàrrega a les principals vies i àrees urbanes a distàncies iguals o inferiors als 100 quilòmetres entre elles. A finals d’aquest 2019 ja quedaran instal·lats 150 punts a la via pública.
Però, l’usuari també pot instal·lar-se un punt de recàrrega al garatge de casa. La llei permet que, en el cas de blocs de vivendes, es permeti la instal·lació d’un punt de recàrrega en una plaça individual del garatge prèvia comunicació a la comunitat de propietaris, que no s’hi podrà oposar.

El consum d’una nevera

El consum d’un cotxe elèctric és similar al d’una nevera i congelador. D’altra banda, carregar el cotxe elèctric és senzill, com quan carreguem el telèfon mòbil. Es programa la recàrrega de matinada que és quan surt més barat, i l’endemà el cotxe està carregat de nou. Hi ha punts de recàrrega convencional (8 hores càrrega completa); semi-ràpida (4 hores càrrega completa) i ràpida (20-30 minuts s’obté una càrrega del 80% de la bateria). Abans l’autonomia del vehicle elèctric era de 150km, ara ja hi ha cotxes que en tenen 600.

Cap al ‘vehicle to grid’

Alguns operadors de referència en la gestió d’aparcaments, com el cas de Saba, han treballat amb la companyia Endesa per a la instal·lació i gestió de punts de recàrrega del vehicle elèctric en les seves instal·lacions. Ho fan connectats a una plataforma digital de la companyia elèctrica que permet la interoperabilitat i el control remot dels punts. Gràcies a una aplicació, els usuaris poden localitzar l’estació de càrrega, conèixer el seu estat i, fins i tot, pagar el servei amb la seva targeta de crèdit sense necessitat de ser clients d’Endesa. A Vic, per exemple, n’hi ha a l’aparcament de la plaça Major.

Un dels pàrquings per a treballadors d’Endesa

Endesa X és la línia de negoci de la companyia per liderar el canvi cap a l’electrificació del parc de vehicles a l’Estat i la democratització de la mobilitat elèctrica. I es que estem davant d’un canvi de paradigma. D’aquí a uns anys el vehicle elèctric es convertirà també en un agent subministrador d’energia gràcies als dispositius de càrrega bidireccionals, anomenats V2G (vehicle to grid) i les seves variants V2H (vehicle to home) o V2B (vehicle to building) que podrà lliurar un flux d’energia bidireccional a un edifici d’habitatges en cas d’un tall en el subministrament elèctric, per exemple.

LA PREGUNTA

Creu que tirarà endavant la jornada laboral de 37,5 hores?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't