Amb l’objectiu de protegir els infants de les altes temperatures i d’ampliar àrees que serveixin com a refugis climàtics, l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera ha anunciat que instal·larà zones d’ombra als patis de les escoles públiques del municipi.
En concret, col·locarà quatre lones de tela orgànica, una a cada centre educatiu. La iniciativa, que suposarà una despesa d’uns 60.000 euros, comptarà amb una subvenció de la Diputació de Barcelona i es preveu que estigui acabada abans de l’estiu de l’any vinent, informa Marc Garcia.
Les escoles que incorporaran les zones d’ombres seran la Matagalls, Fontmartina, La Tordera i Pont Trencat, que feia temps que demanaven accions per combatre la calor i alertaven de les conseqüències que les altes temperatures provoquen en l’aprenentatge dels alumnes, com ara disminució de la concentració, l’estrès o el malestar físic i mental.
Agustí Villar, regidor d’Educació, explica que “la prioritat és guanyar espais d’ombra de manera ecològica a través de la plantació d’arbres. Volem plantar-ne dos al pati de l’escola Matagalls, però estem pendents de l’estat de la sequera, que fins ara ens ho impedia”. Tot i això, el regidor assegura que aquestes lones “ajudaran a tenir espais on els nens i nenes puguin protegir-se de la intensitat del sol”. De fet, “l’escola Fontmartina té un pla de patis que ja feia temps que ho preveia”, afirma Villar.
Prèviament, ja s’han instal·lat lones com aquestes a diversos parcs del municipi amb una valoració positiva per part del consistori. Concretament, al parc Pau Casals, al barri de Ca l’Abril, al Pont Trencat i, darrerament, al parc dels Enamorats. La del parc Pau Casals, però, es renovarà aviat a causa del mal estat en què es troba després de patir “actes vandàlics”, fet pel qual l’Ajuntament no descarta retirar-la els mesos d’hivern. Les àrees que s’habilitin a les escoles, en principi, sí que estaran instal·lades tot l’any.
Finalment, Villar recorda que la Generalitat de Catalunya és qui té “les competències d’educació” i que esperen solucions per millorar el dia a dia de l’alumnat als centres educatius de cara al futur. “La resposta no pot ser posar més aire condicionat a les aules, perquè no és bo pel canvi climàtic. Hem d’arreglar la climatització de molts edificis sense generar distincions entre centres, no volem tenir escoles de primera i de segona”, acaba el regidor.
{{ comment.text }}