Prop de 40 alumnes del grau superior d’Automoció del Vallès Oriental s’estan preparant per fer el millor cotxe de curses elèctric possible per a final de curs. És el repte que bona part dels estudiants d’aquest grau a la comarca –de l’Escola Municipal del Treball (EMT) de Granollers i del Centre Tècnic del Vallès (CTV) de les Franqueses– estan preparant per a l’Electrocat, una sèrie de proves que enfrontaran una quinzena de centres de Catalunya al maig a Sabadell. L’objectiu és fer el cotxe que superi més proves i, per tant, sigui el més fiable.
A l’EMT de Granollers, tenen un repte difícil: superar la segona posició que es van endur a l’Electrocat del curs passat. Dilluns passat el centre va presentar el projecte d’aquest any en una jornada amb alumnes al Kàrting de Cardedeu. Els 12 estudiants de segon d’Automoció que participen en el projecte van poder testar sobre l’asfalt el cotxe premiat amb la plata de l’any passat i també van poder començar a posar negre sobre blanc al nou cotxe. Serà continuista, per no perdre el fil de plata, que volen que ara es converteixi en or, del curs anterior. “El cotxe de l’any passat és de 10 i funciona. El vam posar a rodar a 90 quilòmetres per hora al Kàrting de Cardedeu”, explica el professor referent del projecte a l’EMT, Jonathan Chacón.
Superar la bona nota de l’any passat serà difícil: no van guanyar el primer premi, però van endur-se el mèrit al millor disseny i a la volta ràpida. El cotxe d’aquest any repetirà recepta. Serà semblant a un fórmula student –una mena de fórmula 1 en petit– i ells en faran tot el procés de fabricació: el disseny, la fabricació de peces en 3D, la soldadura, els seients i les innovacions. “Ara estan soldant el xassís”, explica Chacón.
Un cotxe gairebé des de zero
Els alumnes que participen en el projecte hauran de construir, en definitiva, un cotxe gairebé des de zero. Menys la bateria, el motor i la centraleta que gestiona el motor, que ja venen donades. Al CTV de les Franqueses, el projecte el faran 26 alumnes de primer i segon d’Automoció, que es repartiran la construcció del vehicle o la memòria de la fabricació, entre altres feines. “Fa un mes que treballem amb el nou cotxe. El de l’any passat va agradar molt com va quedar, però ara l’hem volgut fer totalment nou”, explica un dels professors del projecte, Edgar Girón.
El CTV intentarà igualar o millorar la segona posició de fa dos anys amb un cotxe d’estil Ariel Atom. “Tenim l’espineta clavada.” De moment, els alumnes ja solden els tubs d’alumini per a la fabricació del xassís. A l’espera de què passi al maig, el que és segur, això sí, és l’adrenalina que provoca als alumnes de tots dos centres construir el seu propi cotxe.