La capacitat de sorprendre de Veus-Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers amb cada un dels seus projectes és inesgotable. Quan sembla que ja han tocat sostre, es plantegen i porten a terme un nou repte que esdevé únic i especial. El darrer té com a títol ‘Missa per la pau’, una obra escrita per Bernat Vivancos i que la formació coral granollerina interpreta juntament amb l’Escolania de Montserrat, un fet inèdit en la història d’aquesta institució musical, una de les més antigues i prestigioses d’Europa. L’estrena del concert, dirigit per Lluís Vilamajó, serà aquest diumenge al Palau de la Música, mentre que el divendres 12 de maig a les 9 del vespre es presentarà a l’església de Sant Esteve de Granollers, i el diumenge 14, a l’Abadia de Montserrat.
El concert i el projecte en si és excepcional en molts aspectes. “La primera excepcionalitat és que l’Escolania no està pensada per fer concerts, sinó tota la litúrgia de Montserrat. Ells no fan projectes artístics, és a dir, aprendre una obra i fer una gira. No ho havien fet mai fins que els vam proposar aquest projecte i el van acceptar amb l’objectiu d’obrir el cor a fer coses noves”, explica Josep Vila, director de Veus.
Per tant, és la primera vegada que dues de les corals infantils considerades més importants del país s’uneixin per interpretar aquesta obra d’encàrrec per a doble cor de veus blanques, veus blanques solistes, orgue i percussions. L’obra, definida com “un cant a un futur millor”, parteix de la guerra a Ucraïna però es fa extensiu als conflictes bèl·lics d’arreu del món. “És un cant de llum i d’esperança en un món injust, desordenat i, a voltes, massa sever”, segons la definició que fa Vivancos de la seva partitura. “Avui al món hi ha una seixantena de guerres en actiu, des de Síria fins al Sudan del Sud, passant pel Iemen o Líbia, per tant, avui dia, un missatge de pau és més que necessari”, considera el compositor. “Fer-ho, sobretot amb veus de nens i nenes, és el millor missatge que podem oferir, no només representant la ingenuïtat i la puresa de les seves veus, sinó també en tractar-se del nostre futur, que volem millor i més cordial”, afegeix.
Però aquesta obra no vol ser únicament una missa tradicional. A més dels textos lingüístics convencionals en llatí com Kyrie, Gloria, Sanctus i Agnus Dei, s’hi podran distingir obres del compositor preexistents i “certes frases amb llengües catalana i estrangeres que s’hi intercalen juntament amb altres textos que, com incrustats de manera inesperada, parlen també de la rabiosa actualitat”, explica Vivancos. Així, a més d’alguns interludis per a orgue sol, l’obra es completa amb ‘El cant dels ocells’, i un arranjament de la tradicional ucraïnesa ‘Floreixen les espines’. Segons Josep Vila, Missa per la Pau és “una obra magnífica”, que agradarà molt al públic. “Vivancos ha buscat altres textures, amb alguns números rítmics que són estranys en ell, que acostuma a treballar amb melodies molt lentes. En canvi aquí fa uns jocs rítmics complicats.” Per Vila és una obra molt bonica i complicada alhora.
Una altra excepcionalitat de la iniciativa és el tipus de formació per a la qual està escrita. “Hi ha molta música coral a doble cor, però n’hi ha molt poca a doble cor de veus blanques”, explica. “Aquí hi ha la dificultat d’escriptura i l’interès de la proposta.” Vivancos és un gran coneixedor de les especificitats tècniques de les dues formacions i això ha facilitat la feina. En la seva infantesa va formar part de l’Escolania de Montserrat, i més tard va ser-ne director musical durant set anys. Pel que fa a Veus, ha interpretat moltes de les seves obres corals. A més, el 2016, el cor li va encarregar un recull de cançons per a orquestra i cor de veus blanques, a partir de textos de diversos poetes catalans, ‘Cançons nocturnes’.
{{ comment.text }}