Accions concretes per al foment del transport públic
Cada cop que Barcelona trastoca els seus accessos les rèpliques arriben fort al Vallès Oriental. En els darrers 15 anys, els carrils dedicats als vehicles privats de la capital catalana han passat de 60 a 40 en les artèries principals. Paradoxalment –o més aviat a despit–, el transport públic no ha crescut proporcionalment. Als diferents ajuntaments de Barcelona, governats per un arc que va del PSC als Comuns passant per CiU, els mou per a aquest assetjament calculat al vehicle privat la reducció dels nivells de contaminació, un dels més alts de la UE, i massa sovint per sobre dels límits que està marcant l’OMS. Contaminació, tot sigui dit, que s’exporta per les condicions geogràfiques i meteorològiques a comarques com el Vallès Oriental. Que els nivells de pol·lució de Mollet o Granollers siguin a la banda alta té molt a veure amb aquesta contaminació sobrevinguda de Barcelona i a les autopistes que serveixen –també– per arribar a Barcelona.
Ni els que fan servir el vehicle privat són negacionistes del canvi climàtic ni els polítics barcelonins poden creuar-se de braços tot esperant que algun dia plogui transport públic com el manà bíblic. D’aquest atzucac només se’n pot sortir a curt termini amb intervencions quirúrgiques. Si milers de vallesans fan servir els seus vehicles per anar a Barcelona és perquè les combinacions de transport públic són insuficients. Al preu que va el gasoil o la benzina, pel que costa l’aparcament o per les hores i els nervis als embussos de trànsit, només s’agafa el volant perquè no hi ha alternatives eficients en tren o autobús, ni en temps ni en qualitat.
Les estacions de tren de les Franqueses-Granollers Nord, a Bellavista, i la de Cardedeu estrenaran aquest dilluns una zona d’aparcament exclusiu per als usuaris de Rodalies. En total, 190 places. Es tracta d’una prova pilot del Departament de Territori amb la complicitat dels ajuntaments de Cardedeu i les Franqueses, una intervenció quirúrgica per convèncer conductors que deixin el cotxe a l’estació i arribin o marxin de Barcelona amb tren. Iniciatives com aquesta han de servir per reconciliar-se –una mica, si més no– amb Rodalies.