Alguna cosa més que bones intencions a la línia R3
El projecte de pressupostos per al 2023 del govern de l’Estat preveu gastar 31,8 milions en les obres de desdoblament del tram entre Parets i la Garriga de la línia R3. En una entrevista en aquesta edició d’EL 9 NOU, el secretari general d’Infraestructures de l’Estat, Xavier Flores, s’ha mostrat molt contundent: “No descansarem fins a tenir l’R3 desdoblada.” A diferència d’altres ocasions, sembla que no es tracta d’una altra promesa de cara a la galeria. Flores va ser director general d’Infraestructures de la Generalitat nou anys abans d’arribar al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), i sap quin pa s’hi dona, per l’experiència a la Generalitat i pel compromís de comptar amb els alcaldes dels municipis per on passa l’R3. I tampoc no és sobrer que la seva cap, la ministra catalana Raquel Sánchez, hagi estat alcaldessa.
El desdoblament de l’R3 entre Parets i la Garriga va fent camí. A hores d’ara sembla poc evident perquè els treballs que es fan són molt especialitzats i no tenen gaire d’obrir rases, instal·lar vies o aixecar catenàries. Però és interessant que s’hagin tingut en compte els entrebancs que ocasiona la crisi de subministrament de matèries primeres i la inflació que es pateix després de la pandèmia o a causa de la guerra d’Ucraïna. És significatiu –apunta Xavier Flores– que el govern espanyol ja hagi fet dos decrets per compensar aquestes dificultats i que es prevegi la possibilitat de revisió de preus: “Ho hem intentat encarrilar ja justament perquè obres com aquesta no s’aturin”, detalla Flores. Igualment pesa també un altre desllorigador: les obres han d’estar enllestides el juny de 2026 perquè es financen amb fons Next Generation de la UE.
Es pot afirmar, doncs, que la doble via entre Parets i la Garriga va a tot drap i que quan s’estreni millorà el servei de Rodalies. Però i els trams de Parets fins a Barcelona, o el de la Garriga-Centelles i el de Centelles fins a Vic? Encara semblen molt tendres, però Xavier Flores –i, per tant, s’entén que el Mitma– defensa l’estratègia d’anar cobrint etapes a mesura que es van solucionant obstacles. Una manera de fer hàbil i realista que indica alguna cosa més que bones intencions a la línia R3.