| 09:09
Opinió

Hi ha hagut quatre persones que han perdut la vida en un mateix punt de la C-17 entre les comarques del Vallès Oriental i Osona

Cal actuar urgentment al punt negre de la C-17

En menys de quatre anys hi ha hagut quatre persones que han perdut la vida en un mateix punt de la C-17 entre les comarques del Vallès Oriental i Osona. L’últim accident mortal va ser divendres passat, on va morir una veïna d’Aiguafreda de 38 anys. Hi ha hagut, a més, moltes altres víctimes que han patit ferides lleus o greus en aquest mateix tram. Fa tres mesos, per exemple, en menys de vuit hores hi va haver tres accidents, dos dels quals de gravetat. EL 9 NOU fa temps que denuncia que el tram del Pinós en direcció a Barcelona s’ha convertit en un punt negre de l’eix del Congost. No cal esperar que ho diguin les estadístiques.

Segons els experts en trànsit, la principal causa d’accident són les distraccions i l’excés de velocitat, però cal adonar-se també del valor de factors secundaris que sumats uns i altres condueixen a un desenllaç fatal. Al punt en qüestió, el quilòmetre 42,8 de la C-17, al límit entre Centelles i Seva, ben a prop de l’entrada nord d’Aiguafreda, hi ha un revolt cap a l’esquerra però la carretera fa pendent cap a l’exterior, cosa que provoca que el vehicle sigui expulsat cap a fora. La tanca metàl·lica protectora, a més, fa l’efecte llançadora dels vehicles accidentats cap a una sortida de la carretera que té un desnivell d’uns tres metres, on van gairebé sempre els cotxes sinistrats. En molts d’aquests accidents s’hi suma també el ferm moll per la pluja.

És obligació de l’administració titular de la via tenir-la en les millors condicions per minimitzar els riscos d’accident i, en cas que aquest es produeixi, que les conseqüències no siguin greus. Veient les xifres de víctimes greus i mortals dels últims anys, queda clar que no és una macabra coincidència. Cal actuar-hi d’urgència, tal com reclamen també els alcaldes de la zona o l’entitat Stop Accidents C-17, que lamenta que s’hagi demanat mil i un cops solucions per a aquest tram, però només s’ha retirat un senyal que confonia els conductors.

Poques hores després del darrer sinistre, la Generalitat va asfaltar el tram amb un microaglomerat per millorar-ne l’adherència. S’ha d’agrair la rapidesa, però la mesura és del tot insuficient. Si no es fa alguna cosa més i s’acceleren les actuacions que segur que ja hi ha previstes, hi pot haver més accidents.