| 09:09
Opinió

Reduir la velocitat i respectar la distància de seguretat lateral quan s’avança ciclistes no es pot sentir com una càrrega

Cal desterrar l’autocentrisme a carrers i carreteres

Una persona morta i quatre més de ferides, una d’elles molt greu. És el balanç del pitjor sinistre entre ciclistes i conductors al Vallès Oriental els darrers anys. Un conductor de 39 anys i veí de Granollers va envestir amb el seu turisme un grup de cinc ciclistes que circulaven per la carretera de Vilamajor a Cànoves dijous passat. Segons han explicat a EL 9 NOU fonts policials, el xoc va ser frontal després d’un revolt. A hores d’ara, el conductor del cotxe es troba en llibertat amb càrrecs. Se l’investiga pels delictes de conducció sota l’efecte de begudes alcohòliques, conducció temerària, homicidi imprudent, lesions i danys. Els col·lectius vallesans que defensen l’ús de les dues rodes han marcat amb una bicicleta blanca el lloc dels fets a la carretera BP-5107 perquè tothom que hi passi recordi aquesta desgràcia.

L’Estat espanyol és un dels membres de la Unió Europea que es troba al capdavant d’atropellaments de ciclistes. L’alcohol o les drogues al volant, la velocitat excessiva i les distraccions amb el mòbil o el GPS sumen una equació en què els ciclistes sempre tenen les de perdre perquè són el col·lectiu més vulnerable sobre l’asfalt. A dins d’un cotxe, camió o furgoneta, s’és molt poc conscient de la fragilitat dels que van amb bicicleta i no ajuda gens l’autocentrisme, és a dir, pensar que carrers i carreteres són propietat dels vehicles a motor. La primera regla bàsica de seguretat vial rau a adonar-se que a qualsevol desplaçament conviuen molts protagonistes (vianants, ciclistes, conductors…) i que cadascun d’ells pateix riscos i conseqüències molt diferents en cas d’accident.

L’ús de la bicicleta continuarà a l’alça els propers anys, per la sostenibilitat mediambiental que representa, pel seu benefici en termes de salut i pel seu atractiu d’oci. Reduir la velocitat i respectar la distància de seguretat lateral d’un metre i mig quan s’avança ciclistes no es pot sentir amb enuig ni com una càrrega. És el més adequat i necessari per prevenir accidents que, en cas de víctimes mortals o ferits greus, pot perseguir-nos tota la vida i pot acabar en una condemna penal amb presó.