Editorial EL 9 NOU | 09:44
Opinió

Sobren motius de seguretat viària i també de preservació d’un espai tan delicat mediambientalment com el Parc Natural del Montseny

Cal un radar de tram a la carretera de Collformic

Radars fixos i de tram vetllen a 57 quilòmetres de les carreteres del Vallès Oriental perquè els conductors respectin la velocitat permesa. En cas contrari, se’ls penalitza amb multes econòmiques, la pèrdua de punts del carnet de conduir i, fins i tot, la retirada del carnet. Tal com va publicar EL 9 NOU divendres passat, els radars han tingut un benefici claríssim: la xifra d’accidents amb morts i/o ferits greus s’ha reduït el 66% els darrers cinc anys. En altres paraules, això vol dir que dues de cada tres víctimes d’abans d’aquests radars ara serien vives o no haurien patit lesions greus si els implicats haguessin circulat per sota de la velocitat màxima. Pot semblar massa cru expressar-ho d’aquesta manera, però la fredor de les xifres és incontestable. L’amenaça de càstig punxa de debò els conductors, més que no pas les apel·lacions al seu sentit cívic o al compliment del codi de circulació. És això mateix el que passa amb el radar de tram a Mollet de l’AP-7. Els pòrtics que hi ha a la calçada de l’autopista en sentit nord entre Barberà i Mollet no funcionen, i per tant no multen, però han aconseguit reduir el 35% el nombre d’accidents amb morts i/o accidents greus.

Tots aquests precedents cal tenir-los molt en compte quan s’aborda l’enèsima queixa dels veïns de Montseny i els responsables del parc natural perquè la carretera de Collformic la fan servir eixelebrats dalt de motos i cotxes d’alta cilindrada per fer curses o exhibicions intolerables de velocitat. En aquest cas, no és només que aquests comportaments inadmissibles posin en perill la seguretat dels altres vehicles que circulen a la velocitat que toca i amb la prudència que demana una carretera de revolts, és que a més, amb el petardeig i la fressa dels seus motors, alteren l’ecosistema d’un massís declarat Reserva de la Biosfera per la Unesco des del 1978. A la carretera BV-5301 cal una mesura contundent com la instal·lació d’un radar de tram per treure-li les ganes a cap fitipaldi de considerar les vies del massis protegit com un circuit de ral·li. Sobren motius de seguretat viària i també de preservació d’un espai tan delicat mediambientalment com el parc del Montseny.