Pep Garcia | 12:19
Opinió

No podem deixar passar la gran oportunitat de la creació d’un 'hub' de mobilitat sostenible a l’entorn del Circuit

El Circuit de Catalunya, una infraestructura clau pel al Vallès Oriental i per al país

El Circuit de Barcelona ha de ser un projecte de motor a la comarca del Vallès Oriental
El Circuit de Montmeló ha de ser un projecte de motor a la comarca del Vallès Oriental / foto: Circuit de Barcelona-Catalunya

Ara que els grans premis de F1 i MotoGP d’enguany ja constitueixen un nou èxit en la història del Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló, m’agradaria tornar a posar èmfasi en la importància d’aquesta infraestructura per al Vallès Oriental i, també, per a tot Catalunya.

 

Durant els sis dies que hi ha hagut activitat a pista (tres dies de F1 i tres de MotoGP) s’hi han reunit 474.052 persones (297.368 per veure la cursa de F1 i 176.684 per la de motociclisme). Les dades són realment bones comparades amb els anys immediatament anteriors. L’any 2023, el Circuit va acollir 436.131 aficionats (284.066 per F1 i 152.065 per MotoGP) i l’any 2022 van gaudir de les curses 389.410 assistents (277.836 per F1 i 111.574 per MotoGP). En només dos anys, el nombre d’espectadors s’ha incrementat el 21,7%, una xifra que exemplifica perfectament com és d’important tenir un macroesdeveniment com aquest per generar impacte econòmic al territori.

 

A més, durant tota la setmana, a Barcelona, s’ha celebrat la Fórmula 1 Barcelona Fan Festival, on s’han rebut a més de 120.000 persones al centre de la capital catalana. Una activitat complementària que ha creat major impacte de marca, que és fonamental per créixer. Un esdeveniment que ha generat interès, que ha fet que moltes persones arribin uns dies abans a la ciutat i que la despesa sigui més alta. Tot i que encara no hi ha dades oficials publicades per la Generalitat o el Circuit, l’impacte econòmic que generen aquestes activitats està fora de dubte. A més, aquesta gran festa de la F1 és també un bon argument per convèncer Liberty Media, els organitzadors de la F1, de la importància de mantenir un gran premi de F1 al Circuit més enllà del 2026.

 

A banda de tota l’activitat econòmica que hi ha fora de la pista com a tal, també és interessant destacar algunes de les dades que ha compartit el mateix Circuit. Dels 365 dies de l’any 2023, la infraestructura va estar en funcionament durant 332 dies, la qual cosa suposa un 91% d’ocupació. De la resta, 28 dies han estat dedicats íntegrament a la realització d’obres i manteniment de les instal·lacions i cinc dies no hi ha hagut cap mena d’activitat. De fet, és la xifra més alta d’ocupació dels darrers set anys. Durant tot el 2023 es van celebrar esdeveniments de tota mena, des de competicions fins a entrenaments, presentacions, filmacions o cursos de conducció, entre d’altres.

 

Tot això mentre es continua treballant en la transformació del Circuit, seguint les línies que es van marcar en el seu pla estratègic. Un pla que vol convertir l’equipament en unes instal·lacions més sostenibles, ambientalment i econòmicament, i que siguin aptes per a qualsevol esdeveniment que es vulgui celebrar, sent una infraestructura clau per a tota la indústria i l’economia de Catalunya.

 

Per aconseguir-ho, la Generalitat està invertint prop de 30 milions d’euros. De tots aquests, una part s’ha destinat a la creació del nou Rooftop, la nova zona emblemàtica del Circuit, on es podran realitzar esdeveniments únics, ja que s’han ampliat les sales disponibles i, a més, connecta l’asfalt amb el pàdoc, de tal manera que es facilita la mobilitat per dins de les instal·lacions. Queda clar, per tant, que s’està treballant per aconseguir un Circuit més polivalent i eficient, i intentar que sigui una infraestructura de gran valor afegit per al país.

 

L’abril passat es va anunciar l’acord perquè Fira de Barcelona gestioni, a partir de l’1 de gener de 2025, el Circuit de Barcelona-Catalunya. És una molt bona notícia perquè l’aportació de Fira de Barcelona, amb la seva gran experiència en l’atracció, impuls i gestió d’esdeveniments internacionals de gran impacte econòmic, pot aportar molt valor al Circuit, complementant l’exitosa faceta esportiva.

 

Les noves instal·lacions del Circuit permetran acollir grans esdeveniments d’àmbit econòmic i empresarial amb important impacte al territori. Tal com es demana des de fa temps, cal connectar més les empreses i institucions del territori amb el Circuit, amb l’objectiu que considerin les seves instal·lacions com un lloc on celebrar reunions, convencions i altres tipus d’esdeveniments.

 

El Circuit de Barcelona ha de ser un projecte de motor a la comarca del Vallès Oriental. I per això cal impulsar la revisió definitiva i l’aplicació del pla director urbanístic (PDU) del Circuit, aprovat el gener de 2016, però que encara no s’ha executat. El PDU permetria habilitar més de 70 hectàrees de sòl disponible per a usos industrials i de serveis que permetria la creació d’un hub de mobilitat sostenible únic al sud d’Europa. Aquesta àrea representa una oportunitat d’expansió per al teixit productiu, ja que disposa d’empreses punteres al seu voltant, així com d’equipaments de referència. L’avantatge que brinda a les empreses de mobilitat comptar amb una instal·lació com el Circuit és clau.

 

El hub de mobilitat sostenible hauria de basar-se en tres grans àmbits. D’una banda, les indústries de mobilitat que es podrien instal·lar en el sòl industrial habilitat en l’entorn del Circuit, aprofitant els avantatges de la proximitat a la infraestructura. En segon lloc, la formació, el desenvolupant d’estudis universitaris i de cicles formatius relacionats amb el sector. El tercer àmbit seria el de l’R+D+I, és a dir, fomentar la recerca i la innovació tecnològica en l’àmbit de la mobilitat sostenible.

 

La creació d’un hub de mobilitat sostenible a l’entorn del Circuit de Barcelona-Catalunya és una gran oportunitat per a la comarca i també per al país. Tant les institucions públiques com el món econòmic i empresarial hem de sumar esforços amb l’objectiu comú d’impulsar, des del territori, aquest gran projecte que permetria facilitar la producció de béns i serveis intensius en coneixement i tecnologia, i aportaria un gran valor diferencial i competitivitat al teixit industrial vallesà i català. No podem deixar passar aquesta gran oportunitat.