Editorial EL 9 NOU | 10:36
Opinió

Del que ha passat aquests mesos amb el tall per les obres de la Sagrera cal treure’n conclusions

Compte enrere per a la recuperació de l’R2

Aquest proper 11 de desembre està marcat en vermell als calendaris de molts usuaris de tren del Vallès Oriental perquè és quan es preveu que acabi el tall de les línies R2 nord i R11 per les obres de la futura estació de la Sagrera a Barcelona. Renfe i Adif han procurat minimitzar l’impacte del tall amb autobusos llançadora que fan la ruta de l’estació de Granollers-Centre fins l’estació de Sagrera-Meridiana, i des d’allà, la connexió cap al centre de Barcelona amb rodalies (línies R3 i R4) o metro (línies 1 i 5).

El que es fa a la Sagrera és imprescindible per a la modernització de la xarxa i per a la posada en marxa del que serà un dels centres neuràlgics de les rodalies, de manera que difícilment ha quedat altra alternativa aquests mesos que abusar de la paciència dels viatgers de les línies R2 i R11. Ha ajudat en aquest particular via crucis ferroviari la gratuïtat del servei, una mesura que busca treure vehicles privats de les carreteres i guanyar usuaris de transport públic i que, en el cas del Vallès Oriental, ha deixat alguns fets interessants. En primer lloc, que malgrat el tall per les obres i els maldecaps que això significa, la línia R2 va registrar al setembre un increment de viatgers respecte als que havia tingut el primer semestre d’enguany. Tot i això, encara no s’ha recuperat el volum d’abans de la pandèmia. I segon fet destacable: la línia R3 hauria guanyat uns 1.500 usuaris diaris que abans viatjaven amb l’R2. Hi ajuda que tres municipis vallesans tenen estacions de les dues línies (les Franqueses, Granollers i Mollet). Tot i tenir menys freqüències a l’R3 perquè és de via única, clients de l’R2 han canviat de línia. Renfe insisteix que l’R3 ha tingut prou capacitat per encabir-los, però no és casualitat que dos de cada tres trens en hora punta siguin ara de doble composició, dels que sumen sis vagons.

Quan retorni la normalitat a l’R2, començaran a caure les obres del desdoblament de l’R3 entre la Garriga i Parets. Del que ha passat aquests mesos amb el tall de la Sagrera cal treure’n conclusions i mesures com els trens dobles hauran de posar-se sobre la taula tot sovint.