Correus també hauria de ser un servei públic
Els treballadors de Correus de Santa Maria de Palautordera pateixen una situació insostenible. Els carters, que també donen servei a les poblacions veïnes de Sant Esteve i Montseny, es van concentrar dijous passat a la plaça de la Vila per denunciar la precarietat de la plantilla i la manca de recursos amb els quals han de fer la seva feina. Les seves reivindicacions recorden les de molts altres serveis públics després de les retallades: cal més espai per a carteria i augmentar la plantilla per absorbir l’increment que s’està registrant de paqueteria. Al cap i a la fi, el que passa a Correus de Palautordera –i a bona part de les oficines de la comarca– és un altre dels efectes de la digitalització i el desenvolupament del comerç digital. Més compres per internet es tradueixen en més paquets en enviament i als municipis mitjans i petits vol dir més pressió a les seves oficines de Correus, molt justes de personal.
Correus té tres segles d’existència i un origen curiós en clau catalana. El 8 de juliol de 1716, enllestida la Guerra de Successió, el rei Felip V va dictaminar que el servei postal deixava d’estar en mans privades per passar a ser responsabilitat de l’Estat i havia de ser administrat per la Corona. De fet, la gestió del correu es va convertir arreu d’Europa i d’Amèrica en un dels pilars de la construcció dels estats-nació. El 2017, Correus va passar de ser una societat anònima estatal a una societat mercantil estatal, un canvi jurídic per adaptar-se d’un mercat restringit a la total liberalització del sector. Aquest canvi, però, no pot amagar que Correus continua sent un servei públic –com la sanitat, com l’educació, com la seguretat– i que el seu origen i desenvolupament està lligat al servei a la ciutadania.
L’alcalde de Palautordera, que dona suport als treballadors que protesten, s’ha trobat en diverses ocasions amb la direcció de Correus per expressar-los que calen més recursos i personal a l’oficina del municipi. I l’empresa ha respost amb una persona més al matí i una altra a la tarda, i amb un nou vehicle. És un pas endavant interessant, però més que no pas solucions ocasionals com aquesta, Correus de Palautordera necessita una solució que l’adapti a les condicions actuals i a les que es preveuen a mitjà termini.