Un inici de curs marcat pel descens de la natalitat
Amb la baixada de natalitat, les escoles també van reduint el nombre d’alumnes. Al Vallès Oriental aquest curs n’hi ha 1.298 menys d’Infantil i Primària; a Catalunya són 20.400 menys. Dimecres, amb l’avançament del calendari escolar que ja no té marxa enrera, van entrar al sistema educatiu, a I3, els infants nascuts durant la pandèmia, que representen 1.800 menys que el curs anterior. Cal, però, que aquesta caiguda de la natalitat no serveixi per reduir grups ni per al tancament d’escoles ni menys professors. Ara seria un bon moment per reduir les ràtios –el nombre d’alumnes per aula–, augmentar la plantilla de docents i, amb tot plegat, millorar la qualitat de l’educació. El compromís expressat per la consellera d’Educació, Anna Simó, va en aquesta línia: al 86% d’aules d’I3 de les escoles públiques hi ha 20 alumnes o menys.
Els desafiaments que té l’escola són crucials i una reducció de la ràtio pot ajudar a fer-hi front. L’atenció a la diversitat, combatre les desigualtats o treballar pel benestar emocional dels alumnes són alguns dels reptes urgents del sistema educatiu. El darrer estudi PIRLS diu que Catalunya té una de les pitjors dades a l’Estat pel que fa a la comprensió lectora dels alumnes de quart de Primària. Per revertir-ho calen recursos humans i econòmics.
L’aposta d’un govern per l’educació es pot valorar –tot i que no només– pel pes que té en la despesa total. Darrerament ha anat augmentant la inversió, però encara no s’han revertit del tot les retallades a causa de la crisi de 2008. Aquest dimecres alguns sindicats van convocar vaga amb un seguiment testimonial. L’estira-i-arronsa enquistat entre sindicats i el Departament no ajuda ningú. Ni la imatge social dels mestres –que veuen que aquest conflicte permanent, amb reivindicacions més o menys justes en comparació amb altres sectors, acaba fent ombra a la gran feina que fan en el seu dia a dia– ni tampoc el govern, que s’erosiona en un conflicte laboral quan el focus s’hauria de posar en la millora de l’educació. Ens hi juguem massa per no agafar-nos seriosament els reptes que tenim al davant.