| 09:46
Opinió

A veure si aquesta vegada els compromisos de l'Estat es compleixen

El nou Pla de Rodalies de Catalunya i la línia R3

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, va presentar el nou Pla de Rodalies de Catalunya per al 2020-2030 aquest divendres passat en un acte a la futura estació de la Sagrera, a Barcelona, un espai que es vol emblemàtic perquè allà hi confluirà la xarxa de rodalies, els trens d’alta velocitat i el Metro. Els detalls del nou Pla sonen molt bé en clau vallesana perquè fixa ritmes d’execució per a la línia R3. Al tram entre Parets i la Garriga, hauria de ser “immediat”; entre Centelles i Vic, “a curt termini”; i entre Montcada-Bifurcació i Parets, “a llarg termini”. El document no diu res del desdoblament entre la Garriga i Centelles, el més complicat per les condicions orogràfiques de la vall del Congost [llegiu els detalls a les pàgines 8 i 9 d’aquesta edició d’EL 9 NOU].

El nou Pla de Rodalies 2020-2030 s’hauria de celebrar com la gran notícia que finalment es posa fil a l’agulla al desdoblament i la millora d’una línia de Rodalies oblidada de fa dècades. Llàstima que els precedents no conviden gens a l’eufòria, Més aviat al contrari. El Pla de Rodalies 2008-2015 que va preparar l’Administració estatal va ser un cas més que flagrant de carta als Reis, un exemple dolorós de política d’aparador i brindis al sol per a ingenus. En aquella ocasió, ni havia estudis ni projectes per a les execucions. Ara, el nou pla d’Ábalos tindria una visió més realista i semblaria que la programació de les actuacions es fa comptant amb terminis de tramitació i disponibilitats financeres.

L’Oficina de Coordinació del Pla de Rodalies, que lidera Pere Macias, ha confirmat que aquest proper 2021 es farà la licitació per a la construcció de la doble via entre Parets i la Garriga. I s’hi afegiran altres obres ja adjudicades i pendents de començar com la supressió del pas a nivell de la carretera de Samalús o les millores de les estacions de Parets, Granollers-Canovelles i la Garriga. No ens enganyem, són peccata minuta del Desdoblament –amb majúscules– de la R3, però, si més no, són compromisos concrets i amb data a la vista. A veure si aquesta vegada la cosa va de debò.