| 09:44
Opinió

Cal apostar pel periodisme de qualitat, el que procura explicar l’actualitat més propera, el que contrasta fets i opinions

El paper del periodisme durant la crisi de la Covid

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat que aquest proper dissabte 26 de juny no serà obligatori l’ús de la mascareta als espais lliures. És un pas de gegant. Tot i que la pandèmia encara no ha finalitzat, l’avanç de la vacunació, la millora dels indicadors epidemiològics i la xifra d’ingressats als centres hospitalaris permeten albirar una sortida ben real a la crisi sanitària que colpeja el planeta.

La situació actual dona un cert respir i permet fer balanç de l’impacte que la Covid-19 ha tingut en diferents sectors. El dels mitjans de comunicació, immersos des de fa anys en una crisi del model de negoci, han viscut una situació paradoxal. La davallada de la inversió publicitària per la coronacrisi va contrastar amb l’augment de la demanda de la ciutadania de rebre informació veraç, més necessària que mai en un context d’infoxicació –la sobrecàrrega d’informació difícil de processar– acompanyada de fake news, que les xarxes socials s’encarreguen de difondre sense que ningú sembli que hi pugui posar aturador.

Els periodistes, considerats un sector essencial, no van deixar mai de treballar ni tan sols durant els dies de confinament més estricte per fer arribar tota la informació del que passava de portes enfora. Els lectors, l’audiència i els oients van premiar aquesta feina dels professionals de la comunicació donant-los la confiança de ser la seva font fiable per posar una mica de llum a la foscor d’una situació inèdita fins ara.

Les audiències registrades pels mitjans del grup EL 9 NOU durant l’any passat així ho acrediten. I el premi rebut la setmana passada per part de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), entitat que agrupa revistes, diaris i digitals de proximitat arreu de Catalunya, distingint EL9NOU.CAT com a millor digital del 2020, és un reconeixement a la feina feta per tots els treballadors del grup EL 9 NOU. El premi, però, també ha de ser un estímul per continuar apostant pel bon periodisme, sigui en paper per ones hertzianes, TDT o en suport digital. Un estímul per apostar pel periodisme de qualitat, el que procura explicar l’actualitat més propera, el que contrasta fets i opinions amb professionalitat, pluralitat i sentit institucional.