El paper testimonial dels vehicles elèctrics
Abans d’aterrar la qüestió, cal plantejar una qüestió inicial: si tots els vehicles fossin elèctrics, s’aconseguiria evitar el canvi climàtic? Els científics tenen clar que això no seria suficient, però insisteixen també que ajudaria a reduir la càrrega de CO2 a l’atmosfera, un dels gasos que provoquen l’escalfament del planeta. A Europa i els EUA, el transport per carretera suposa les tres quartes parts del CO2 que s’emet i, si se suma el que fan tots els motors, el percentatge puja fins al 40% del CO2 emès. La Fundació Europea del Clima ha calculat que només amb vehicles elèctrics es podria arribar a emissions zero al 2050. No tot són flors i violes, però. Que un cotxe, moto o furgoneta no cremin benzina o gasoil perquè rutllen amb electricitat no vol dir que la seva energia sigui neta a hores d’ara. La factura de la llum està pujant per l’increment del preu del gas i el petroli perquè hi ha moltes –massa– centrals elèctriques que cremen combustible. Ara, doncs, el que es deixa de cremar en un vehicle elèctric s’està cremant als generadors bruts de les centrals. Mal negoci per al planeta, doncs.
La immensa majoria de la ciutadania, però, no es planteja aquestes qüestions a l’hora de decidir com ha de ser el seu vehicle. N’és bona prova l’evolució de la matriculació d’elèctrics a la comarca, tal com es detalla a les primeres pàgines d’aquesta edició d’EL 9 NOU. És cert que han crescut percentualment al parc automobilístic 10 anys després que Granollers matriculés el primer vehicle elèctric, però gratant una mica les dades es constata que el seu paper és testimonial. La capital vallesana ha passat de 12 a 72 en quatre anys: representen només el 0,24% del total. Segons la DGT, dels 15 municipis més grans, la Roca és el que té el percentatge més alt, el 0,39%. Decebedor. Però si els conductors suspenen en transició ecològica, les institucions tampoc és que surtin gaire ben parades. Cal aplaudir que gairebé tots els ajuntaments vallesans apliquin bonificacions fiscals als vehicles elèctrics, però sembla mentida que no es prenguin seriosament que també calen punts de recàrrega ràpida a la via pública. Els elèctrics no són la solució a l’emergència climàtica, però hauran de ser un pedaç just i necessari en aquesta cursa contra el desastre climàtic.