Editorial EL 9 NOU | 09:09
Opinió

El transport a demanada (TAD) a la comarca està demostrant una vitalitat destacable amb uns 800 viatges mensuals a sis municipis

El transport a demanda al Vallès Oriental

L’Ametlla, Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, Santa Eulàlia de Ronçana, Santa Maria de Palautordera i Vilanova estan oferint als seus veïns el servei de transport a demanda (TAD). El TAD consisteix a proporcionar transport públic en municipis amb poca població o amb habitatges disseminats i allunyats del nucli urbà. Al Vallès Oriental l’estan prestant taxis, que passen a buscar els viatgers a casa seva –sempre que ho hagin reservat 24 hores abans– i els porten fins a espais del poble com l’ambulatori, la zona comercial o l’estació de tren. Aquests recorreguts poden ser compartits per dos o més usuaris i els gestiona l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), amb seu a Granollers.

El TAD a la comarca està demostrant una vitalitat destacable. Al maig –el mes amb més demanda fins ara– s’havien fet servir 810 viatges i al juny, 768. És clar que es tracta de xifres que, comparades amb les de transports com les Rodalies o les línies regulars d’autobús, poden semblar molt petites, però cal aplicar una mirada llarga a l’hora d’analitzar-les. En plena crisi climàtica causada a casa nostra sobretot per la combustió de benzina i gasoil en vehicles privats, el TAD està traient cotxes dels carrers i està donant una resposta clara i concreta a pobles que per les seves dimensions mai no es podrien plantejar tenir línies estables de bus. A més, està proporcionant mobilitat a col·lectius com la gent gran o els infants, que es convertiran en prescriptors per als adults que una alternativa al vehicle privat és possible.

No és cap secret que el model de mobilitat d’ara és a punt de col·lapsar. A punt que arribin els cotxes autònoms elèctrics, és clar que més que no pas més vehicles, la indústria haurà de vendre quilòmetres, com avança el president de Seat, Luca de Meo. I quilòmetres vol dir servei, vol dir compartir vehicles i rutes, com el TAD a la comarca. En definitiva, vol dir ser més eficients ecològicament i socialment. Com deia el sociòleg Zygmunt Bauman, les ciutats han estat les generadores dels principals problemes del planeta, però alhora seran l’espai on es podran trobar solucions.