| 09:09
Opinió

Prioritzar el transport ferroviari no només és una aposta pel reequilibri territorial, sinó també pel medi ambient

El tren ha de formar part de l’agenda política

La línia de tren entre Barcelona i Puigcerdà continua sent una infraestructura del segle XIX. Els incompliments per part dels diferents governs espanyols, tant del PSOE com del PP, d’invertir en el desdoblament de la línia provoquen un greuge comparatiu per als ciutadans, les empreses i les institucions per les comarques per on passa la línia R3. No disposar d’un servei de transport públic en condicions afecta el desenvolupament social i econòmic del Vallès Oriental. El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha qualificat aquestes mancances d’“atemptat al dret a la mobilitat” als milions d’usuaris que podrien fer servir una R3 en condicions.

El desdoblament de la via, inicialment almenys fins a la Garriga, tal com s’ha promès tantes vegades, permetria augmentar les freqüències dels combois, reduir la durada dels trajectes i resoldre amb més agilitat qualsevol incidència sobrevinguda a la línia. Es podria recuperar la vella aspiració d’aconseguir gairebé un metro comarcal, amb trens que connectessin constantment diferents municipis de la comarca, com un element de cohesió i facilitar la mobilitat intracomarcal i intercomarcal per motius laborals i d’estudi. En l’àmbit empresarial, a més, amb major capacitat de combois, podria ser explotada per al transport de mercaderies, ja que actualment només hi ha una sola empresa que pot fer front als costos que això suposa.

Al Vallès Oriental s’han executat algunes obres amb l’horitzó del desdoblament i s’han licitat algunes intervencions més, però, de vies noves, encara no se n’ha col·locat cap tot i que el juliol de 2017 es va publicar la declaració d’impacte ambiental del tram entre Parets i la Garriga. A hores d’ara, la línia Barcelona-Puigcerdà és utilitzada per uns 27.000 usuaris de mitjana diària. La Cambra de Comerç calcula que el potencial d’usuaris és d’uns 100.000 al dia.

Prioritzar el transport ferroviari no només és una aposta pel reequilibri territorial, sinó també pel medi ambient. Precisament, aquest dijous el Parlament Europeu ha aprovat una resolució que reconeix que el planeta viu en emergència climàtica i que cal prendre mesures. No calen més diagnòstics, cal passar a l’acció. El tren ha de formar part de l’agenda política.