El tresor del llegat del mestre Josep Maria Ruera

L’Ajuntament de Granollers, l’Escola Municipal de Música, entitats, músics i aficionats a la música celebraran el 125è aniversari del naixement del mestre Josep Maria Ruera els propers mesos. Es tracta d’un conjunt d’actes que mereix tota l’atenció i el suport ciutadà. Aquests reconeixements són una fórmula de justícia històrica i una eina per a la difusió de la cultura musical. A Catalunya, les músiques clàssiques i tradicional han de lluitar sempre per guanyar-se un lloc dins la societat. A diferència de països com Alemanya, França o Itàlia, on la música clàssica gaudeix d’un ampli suport institucional i d’una afició molt arrelada, aquest art es percep aquí com un luxe o un passatemps elitista. Molts compositors i intèrprets catalans queden eclipsats per una cultura de masses que no els valora gens. Recordar figures com Ruera ha de servir per donar a conèixer un llegat que cal mimar i preservar. I ha de servir també per fomentar una afició que hauria d’arribar a nivells semblants als dels països més avançats.
Cal tenir present també que Ruera forma part de la coneguda com a generació perduda, la dels músics que van veure estroncades les seves carreres per la Guerra Civil i la repressió franquista. Quants compositors no haurien arribat més lluny encara si no haguessin estat perseguits, silenciats o mal vistos pel règim? La dictadura no només va reprimir idees polítiques, també va esclafar la cultura catalana en tota la seva diversitat, inclosa la sardana, una expressió musical que, com la llengua, es va intentar arraconar i desprestigiar. Homenatjar Ruera restitueix la memòria cultural d’un poble que va veure com s’intentava esborrar part de la seva identitat.
Finalment, s’ha de destacar que Ruera també va ser un pedagog de pedra picada. La seva tasca com a director de l’Escola de Música de Granollers ha estat cabdal per a la formació de generacions que avui dia toquen a Granollers i el país. Homenatjar-lo és també homenatjar la importància de l’educació musical, una assignatura pendent que tot sovint pateix el menyspreu als currículums educatius oficials.