EL 9 NOU del Vallès arriba a 35 anys
EL 9 NOU del Vallès Oriental ha arribat a 35 anys. El divendres 8 de setembre de 1989 va aparèixer el número 1. Abans, ja se n’havia publicat un número 0 i un exemplar gratuït. De llavors ençà, tres dècades i mitja després, la capçalera que tenen a les mans arriba al número 3.445. En aquest període el periòdic, ara també amb el portal digital EL9NOU.CAT per seguir l’actualitat a l’instant, ha estat testimoni dels canvis socials, polítics i econòmics que ha viscut la comarca. Avui, en un món globalitzat, el periodisme de proximitat, el que dona les claus per entendre el que passa al costat de casa, continua tenint sentit.
Per això, EL 9 NOU, que ara enceta un any farcit d’accions per commemorar l’aniversari –des de fa unes setmanes a l’edició dels dilluns ja es publica un àlbum de fotos històriques– encara el futur amb optimisme. Quan les fake news són pandèmia, el periodisme és la vacuna.
La digitalització suposa un repte majúscul. Tots els canvis disruptius, i el de la digitalització n’és un, modifiquen posicions i canvien hàbits. Els mòbils, les tauletes, les apps, les plataformes de VOD (Video on Demand, en les sigles en anglès), Youtube o les xarxes socials han deixat enrere el model clàssic de consum d’informació. La tecnologia, però, també ofereix oportunitats als periodistes: els dona noves eines per explicar l’actualitat i permet que el consum sigui universal. Avui, EL 9 NOU, a través del quiosc digital de la web, es pot comprar i llegir des de qualsevol lloc. A la xarxa hi ha molta informació, però la capçalera d’EL 9 NOU i les firmes dels seus periodistes continuen tenint un valor. Aquest és un dels principals actius del periòdic. La credibilitat de la capçalera esdevé garantia de veracitat i un patrimoni col·lectiu, davant l’amenaça de mentides i mitges veritats. Per aquest motiu, el periodisme és més necessari que mai. I el 35è aniversari d’EL 9 NOU és un bon moment no només per reivindicar la tasca que s’ha fet durant tres dècades i mitja, sinó també per agrair la confiança de lectors, subscriptors i anunciants. Tots formen part d’un història col·lectiva que ja té passat, però també molt futur.