| 13:04
Opinió

Toca arromangar-se de nou per evitar que el centre es converteixi en un desert de persianes baixades

Els tancaments d’Inditex a Granollers com a símptoma

Inditex és el grup empresarial que agrupa marques com Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, etc. És un negoci multinacional que presideix Pablo Isla i el màxim propietari del qual és Amancio Ortega. En una conferència amb analistes al juny, Pablo Isla va dir: “Les 1.200 botigues que anem a tancar són rendibles, però la nostra visió és a llarg termini.” Fa tres mesos, aquestes paraules es van sentir molt fluixetes a Granollers. Ara, després dels tancaments del Massimo Dutti de la Porxada i el Bershka de la Carretera, prenen més sentit que mai, un sentit molt inquietant. Només cal parar l’orella al centre de la capital per certificar que els botiguers, siguin empresaris o dependents, temen la fugida del gegant Inditex pel que representarà de pèrdua d’atractiu de l’illa de vianants entre el públic. I a poc que siguin previsors, els llogaters de locals també han començat a fer anar el botó de menys de la calculadora. L’època en què sortia més a compte llogar un espai que mantenir-hi oberta la botiga familiar sembla que toca a la fi.

De fa dècades, els petits comerciants granollerins com tots els consistoris –fossin del color que fossin– han esmerçat esforços i esforços per mantenir viu el pols comercial de la ciutat. Els esperonava la competència de les grans superfícies comercials a les perifèries. El centre de Granollers ha anat aguantant prou bé aquell primer tsunami contra el comerç de tota la vida, però aquesta fortalesa pot tenir el taló d’Aquil·les en un Inditex en replegament, un Inditex, per cert, que s’ha implicat molt poc en les inversions al centre o les iniciatives de dinamització comercial de Gran Centre Granollers.

Granollers s’enfronta a un repte colossal, igual que moltes altres capitals mitjanes del país. Els tancaments d’Inditex, doncs, s’han d’entendre com a símptomes per a l’alerta i l’acció immediata. Amb la venda on line que s’escampa a cor què vols i amb una pandèmia que durarà un mínim de dos anys, toca arromangar-se de nou per evitar que el centre es converteixi en un desert de persianes baixades, emprenedors arruïnats, treballadors sense feina i veïns en una ciutat en decadència.