És blat, però el sac de l’R3 continua sense estar lligat
Adif ha adjudicat les obres de desdoblament de la línia R3 entre Parets i la Garriga per 55,6 milions i un termini d’execució de dos anys i un mes. No es pot negar que és un pas de gegant per al desdoblament d’una via maltractada, menystinguda i ignorada per l’Estat durant quatre dècades. I s’ha de reconèixer que el govern del PSOE i Unidas Podemos està complint el seus compromisos amb el Vallès Oriental en clau ferroviària. Que entre Parets i la Garriga hi hagi dues vies és certament un avanç històric.
Ara bé, com a mitjà de comunicació que ha de vetllar pels interessos dels vallesans i fiscalitzar l’acció de les administracions, a EL 9 NOU li toca tirar una mica d’aigua al vi perquè amb aquesta licitació d’obres del tram entre Parets i la Garriga només es posa a lloc una de les peces del trencaclosques per aconseguir que l’R3 sigui de debò una línia de rodalies del segle XXI i no pas del XIX com és ara. La modernització de l’R3 arrossega massa incompliments i promeses guardades al calaix. Per exemple, el Pla General Ferroviari 1981-1992 ja preveia el desdoblament entre Barcelona i Puigcerdà i el Pla Territorial General de Catalunya del 1992 fixava l’horitzó del 2026 per enllaçar Barcelona i Vic amb un metro regional amb trens cada deu minuts. El desembre de 2020, l’ara exministre José Luis Ábalos va presentar el nou Pla de Rodalies de Catalunya per al 2020-2030. Llavors va anunciar que el desdoblament entre Parets i la Garriga era “imminent”. Ábalos i la seva substituta han estat persones de paraula. Però ara que aquestes obres estan encarrilades cal treure les urpes perquè el tram entre Montcada-Bifurcació i Parets, que l’exministre va aventurar “a llarg termini”, sigui un objectiu immediat i perquè el tram entre la Garriga i Centelles comenci a treballar-se tot i les dificultats orogràfiques de la vall del Congost. Els 17,1 quilòmetres de futura via són blat benvingut, però el sac de l’R3 continua sense estar ben lligat.