Fotovermell, un sistema polèmic, però efectiu
El govern municipal de les Franqueses, format per la coalició de Junts per Les Franqueses i el PSC, ha anunciat el desmantellament progressiu del sistema de control de semàfors amb càmeres, conegut com a fotovermell. L’Ajuntament el va implantar a principis de l’any 2015 a diversos punts del municipi i ara s’ha compromès a treure’l durant l’any vinent. Es tracta d’un dels objectius de les línies estratègiques d’aquest mandat, que van signar dijous passat l’alcalde, Francesc Colomé (JxLF), i el primer tinent d’alcalde, Juan Antonio Corchado (PSC).
El fotovermell ha estat polèmic des de la seva implantació a les Franqueses, tot i que altres municipis com Mollet, Sant Fost, Martorelles, Santa Maria de Palautordera, Santa Eulàlia i Caldes també han anat instal·lant amb posterioritat sistemes semblants amb càmeres per regular cruïlles amb semàfors. Els crítics del fotovermell, enquadrats a la Platorma d’Afectats per les Multes (PAM), han basat el seu rebuig al sistema en què es tractava d’una mesura “alegal” i en què pecava d’afany recaptatori. Però el cas és que el nombre de multes no ha parat de baixar des que hi són aquests semàfors: el setembre de 2015 es van posar 1.191 multes i al cap d’uns mesos, el setembre de 2016, 518, una mica menys de la meitat. Tal com ha defensat des de sempre l’alcalde Colomé, el fotovermell pretenia pacificar la carretera de Ribes, de Llerona fins a Corró d’Avall. I les darreres dades li han donat la raó: abans hi circulaven uns 900.000 vehicles mensuals i ara en passen uns 780.000. I tampoc es pot menystenir que el 90% dels conductors sancionats no són veïns de les Franqueses.
Saltar-se un semàfor en vermell costa 200 euros i quatre punts del carnet, 100 euros si es paga dins del plaç. És clar que és un bon sotrac per a la butxaca d’un conductor, però també ho és, de cert, que aquests semàfors no es disparen si es respecta el límit de velocitat. Amb les xifres actuals de morts i ferits en accidents de trànsit, cal prendre’s molt seriosament la seguretat vial i que, a vegades, les mesures hagin de ser dràstiques si l’objectiu és la prevenció de sinistres.