Pep Garcia | 13:13
Opinió

És important trobar un model de negoci viable que tingui molt més en compte el territori i posi en valor la imatge de la marca Catalunya a nivell global

No podem perdre el Gran Premi de Fórmula 1

El darrer Gran Premi d'Espanya de fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya a Montmeló
El darrer Gran Premi d’Espanya de fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya a Montmeló / foto: Julián Vázquez

L’impacte econòmic que té la fórmula 1 (F1) és molt rellevant, tant a la comarca del Vallès Oriental com a la resta de Catalunya. El Circuit de Barcelona-Catalunya, propietat de la Generalitat de Catalunya (amb el 78,34%), el Reial Automòbil Club de Catalunya (14,44%) i l’Ajuntament de Montmeló (7,22%), es troba ara davant d’una nova amenaça. La Comunitat de Madrid està apostant molt fort per hostatjar el Gran Premi d’Espanya de F1. Perdre aquesta cursa suposaria un greu problema, en l’àmbit econòmic i d’imatge de marca per al territori, per a Barcelona i per a tot Catalunya.

De fet, durant l’any 2022 van acudir al Circuit 587.717 persones, de les quals 277.836 van anar per veure el Gran Premi de F1. Aquesta dada ens ha de fer reflexionar… Quina seria la viabilitat del Circuit si marxa la F1 de Montmeló? Aquesta és una de les grans qüestions que haurà de resoldre el govern de la Generalitat de Catalunya.

D’altra banda, crida l’atenció en tot aquest assumpte que el govern català, fa poc més d’un any, va presentar un Pla Estratègic del Circuit en el qual es preveia una inversió de prop de 30 milions d’euros. L’objectiu principal d’aquesta inversió busca fer el Circuit més sostenible, ambientalment i econòmicament. Després d’aquesta aposta econòmica tindria encara menys sentit que el Gran Premi de F1 es deixés de celebrar a casa nostra.

Els organitzadors d’aquest enorme esdeveniment del motor van valorar el seu impacte econòmic en 160 milions d’euros el passat 2023. Una xifra que només tenia en compte el que generen els tres dies d’activitat a la pista. Si a això se suma el que podríem qualificar d’impacte indirecte, llavors la pèrdua de no comptar amb la F1 seria molt més gran. Parlant amb els hotelers i els restauradors de la comarca es pot copsar que les pèrdues monetàries que comportaria no tenir la F1 serien molt notables.

Però és que la importància del Gran Premi i el que suposa per a l’economia de Catalunya va molt més enllà de la seva celebració. Una part important del públic que visita la comarca durant els dies del macroesdeveniment esportiu és d’elevat poder adquisitiu, cosa que beneficia l’economia vallesana. Així mateix, la presència dels equips i tècnics que venen a entrenar i provar els vehicles durant la pretemporada també té un impacte destacable.

L’amenaça que té el Circuit de Barcelona-Catalunya és el nou circuit semiurbà de la ciutat de Madrid. Liberty Media, gestora del campionat d’automobilisme, haurà de decidir, cas que, com sembla, s’aprovi la proposta de Madrid, si es mantindran dues cites del Mundial a Espanya. Aquesta opció, a priori, sembla bastant complicada. Així, doncs, ens enfrontem a la possibilitat de perdre el Gran Premi a partir de 2027.

Fa un parell d’anys, Catalunya va renovar el seu contracte amb la F1 fins al 2026 amb un cànon anual de 22 milions d’euros. Per la seva part, segons el que s’ha filtrat a mitjans de comunicació, Madrid pagaria entre 20 i 35 milions d’euros anuals. La cita a la capital espanyola generaria un impacte econòmic, segons les primeres aproximacions d’Ifema (la Institució Ferial de Madrid), d’entre 400 i 500 milions d’euros, una quantitat notablement superior a la que es reconeix a Catalunya i que ens hauran d’explicar millor.

El Circuit de Barcelona-Catalunya és una infraestructura cabdal per al Vallès Oriental, per a Barcelona i per a Catalunya. Segons el darrer Pla Estratègic del Circuit, d’octubre de 2022, les activitats que es generen al Circuit aporten un PIB de 181 milions i un total de 2.670 llocs de treball. En aquestes xifres d’impacte s’hauria d’afegir l’empremta produïda sobre l’atractivitat de les marques Barcelona i Catalunya.

A més del seu impacte positiu en el PIB i en l’ocupació, el Circuit és una infraestructura essencial per a la nostra comarca pel seu important valor estratègic. Som molts els vallesans que pensem que el Circuit ha de continuar sent un projecte que alimenti el territori. A més, al voltant del Circuit es podria impulsar una indústria tecnològica i neta entorn de l’eix de la mobilitat sostenible. Això representa una gran oportunitat transformadora de la nostra economia que no es pot deixar passar.

D’altra banda i per revertir les pèrdues anuals que genera el Circuit, seria clau plantejar altres activitats que augmentin l’explotació de les instal·lacions. És important trobar un model de negoci viable que tingui molt més en compte el territori i posi en valor la imatge de la marca Catalunya a nivell global, que va molt més enllà dels mateixos resultats. En definitiva i des del meu punt de vista, cal una aposta clara i decidida de totes les administracions en favor del Circuit de Barcelona-Catalunya.

No és moment de dubtes. És imprescindible que, des de totes les instàncies, es defensi amb determinació la continuïtat del Gran Premi de F1. El que és clar és que molts llocs del món, començant per Madrid, pugnen i estan decidits a invertir grans quantitats de diners per aconseguir que un gran Premi de F1 se celebri als seus territoris. No ens podem permetre el luxe de perdre la F1, un dels esdeveniments d’abast mundial més rellevants que pot acollir un país.