| 09:26
Opinió

Ja fa massa temps que sabem què hem de fer: És hora d’actuar!

La descarbonització de la cadena de subministrament

Les jornades “El repte dels ODS com a oportunitat de negoci, també” / foto: EPI Industries

El passat 25 de setembre es va celebrar el vuitè aniversari de la signatura de l’Agenda 2030. A Nova York es va organitzar un debat general amb caps d’estat i de govern i ministres dels diferents països membres de Nacions Unides sota el títol: “Reconstruir la confiança i reactivar la solidaritat mundial: accelerar les accions dins l’Agenda 2030 i els seus ODS cap a la consecució de la pau, la prosperitat, el progrés i la sostenibilitat per tots.” Al llarg de les jornades es va posar en evidència que en els vuit anys transcorreguts des de llavors, tan sols s’han assolit un 15% dels reptes proposats. En set anys, doncs, haurem de posar-nos les piles si volem assolir el 85% restant.

A EPI Industries Family of Companies, en som molt conscients i, des de la tardor de l’any 2019, cada any per aquestes dates organitzem una jornada dirigida a clients i proveïdors de les empreses del grup amb l’objectiu de compartir, aprendre, difondre i aterrar experiències empresarials sota el títol “El repte dels ODS com oportunitat de negoci, també”. En aquest quarta edició, el focus l’hem posat en la descarbonització de la industria i més concretament de la cadena de subministrament. I per què en la descarbonització de la cadena de subministrament?

El passat mes de febrer vàrem rebre la dada del càlcul de la petjada de carboni de l’activitat de tot el nostre grup en l’any 2021: 7.228 Tones de CO2eq. Analitzat l’origen d’aquesta dada, amb sorpresa vàrem constatar que quasi el 77% procedia de les emissions del nostre producte a origen, és a dir, dels nostres proveïdors (matèria primera i fabricació). En el nostre cas, qualsevol pla de descarbonització passarà ineludiblement per teixir aliances amb els nostres proveïdors i clients, amb l’objectiu de reduir les emissions treballant en equip per assolir un repte compartit.

Durant la jornada del passat 4 d’octubre, fins a vuit empreses, inclosa la nostra, hem presentat ponències, totes elles responent a la pregunta: “Ja tenim la petjada de carboni. I ara què?”. Vuit empreses, tres de grans, quatre pimes i una start-up, fet que demostra que la descarbonització és una realitat possible que ens interpel·la a tot el teixit empresarial. Calcular la petjada de carboni de la nostra activitat és imprescindible si volem treballar un pla de descarbonització. Aquesta dada ens dona les emissions que generem des de l’origen del nostre producte fins a la seva fi de vida. És a dir, no es limita a calcular únicament les emissions de l’activitat que protagonitzem nosaltres sobre la qual tenim capacitat decisòria. Calcula, també, les emissions dels nostres proveïdors i dels nostres clients pel que fa al seu impacte en els nostres productes. Què significa això? Doncs que si volem fixar-nos objectius de descarbonització, si volem fixar-nos una data per assolir la neutralitat en carboni, en qualsevol dels abastos 1, 2 o 3, necessitem la complicitat dels nostres clients i proveïdors, coneixent en tot moment quines accions fan ells orientades a aquesta descarbonització compartida de la cadena de subministrament.

Les diferents respostes de la taula d’experiències “Ja tenim la petjada de carboni. I ara què?” ens han permès conèixer què fem les diferents empreses per compartir aquesta informació a clients i proveïdors, posar-la en valor en els diferents plans de descarbonització i, alhora, tractar-les com una oportunitat de negoci que ens permeti créixer i continuar invertint en una gestió empresarial que incorpori la sostenibilitat en els nostres respectius plans estratègics.

Empreses de diferents sectors com Inèdit, Aluminera, LC Paper, SKF, Danone, SEUR, Kakubi, i EPI Industries Family of Companies hem explicat les nostres respectives experiències, les barreres que ens trobem, les estratègies que hem posat en marxa i els èxits que hem assolit, totes elles aterrades a la realitat. Realitat, no bons propòsits. Aquesta és l’aportació de valor de la jornada, la que permet fer una taula de debat i un posterior networking absolutament enriquidor i que fa que, any rere any, la majoria d’assistents repeteixin l’experiència.

Aquest sentir queda reflectit en la frase que un dels ponents va dir durant l’acte: “Jo he assistit a algunes de les recents jornades a Nova York. En cap d’elles es varen aportar plans d’acció tan reals i contrastats com aquí.” La conclusió del debat final on han participat ponents i assistents, tots ells directius de 41 empreses, ha estat plenament consensuada i es resumeix en una frase: “Ja fa massa temps que sabem què hem de fer: És hora d’actuar!”