| 13:23
Opinió

Cal invertir més a tenir un bon sistema sanitari i també en un excel·lent sistema educatiu

Les lliçons d’un curs marcat per la pandèmia

El mes de setembre passat tothom hauria firmat acabar el curs escolar com s’ha acabat. Després que el període lectiu 2019/2020 finalitzés amb les aules buides, la decisió de tornar a obrir les escoles el setembre passat –enmig de la segona onada de la pandèmia i amb una transmissió comunitària descontrolada, cal recordar-ho– no va ser fàcil. La fermesa del llavors conseller d’Educació, Josep Bargalló, com també del govern espanyol, de retornar a les classes presencials va haver de superar reticències d’alguns pares i de sindicats de professors. A l’escola la presencialitat és clau. I ho és per les relacions que s’estableixen entre alumnes, professors i la resta de la comunitat educativa, i també perquè és la millor manera de garantir la igualtat d’accés al coneixement.

El confinament va aixecar un mirall a la societat per mostrar-li les desigualtats existents. Hi ha famílies sense connexió a internet a casa ni tampoc els aparells informàtics per fer-ne servei. Si no hi ha accés universal a aquestes tecnologies i a la informació s’erigeix un mur infranquejable que separa les persones, quan hauria de ser tot el contrari, una oportunitat per garantir l’accés de tothom al coneixement.

Però és que, a més, s’ha demostrat que l’escola és segura. Ho és sempre que s’apliquin totes les mesures contra la Covid-19: distància, mascaretes, grups bombolla i ventilació. Ha calgut demanar als mestres i professors un esforç per garantir que totes aquestes recomanacions les interioritzessin els alumnes i les complissin. Ha estat una experiència pedagògica més i els alumnes han demostrat una capacitat d’adaptació d’aplaudiment. Durant el curs hi ha hagut grups confinats al Vallès Oriental. S’ha demostrat, però, que no hi ha hagut contagis generalitzats i després de la quarantena han pogut tornar tranquil·lament a les aules.

Tots els estudis dels sistemes educatius que s’han fet arriben a la mateixa conclusió: els bons resultats escolars estan en relació directa amb l’excel·lent preparació, alta competència i elevat reconeixement social dels seus docents. És una altra de les lliçons que ens ha deixat la pandèmia, que cal invertir més a tenir un bon sistema sanitari i també en un excel·lent sistema educatiu.